Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Nybörjar frågor ang bokföring.
- Detta ämne har 27 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Fruktsam.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2013 kl. 15:06 #164420
kontorsmagasinet
DeltagareBokföringen kan vara i princip hur enkel som helst, du klarar dig egentligen med ett kollegieblock och en penna. Men ett system brukar underlätta speciellt om du inte har så mycket koll på bokföring.
Om du ska starta eget och inte har någon koll alls, så skulle nog jag gå en kurs. Att driva företag utan att ha ordentlig koll på ingående och utgående moms är ett bra sätt att sätta sig själv i ekonomiskt trångmål.23 maj, 2013 kl. 18:23 #164428Fruktsam
DeltagareHåller med att det är att föredra att köra med ett bokföringsprogram. Du måste ju inte ha en molntjänst med en månadsavgift. Det finns allt ifrån gratis till billiga bokföringsprogram som du kan starta med. Se bara till att det går att exportera SIE-filer om/när du vill byta program i framtiden.
Men man gör sig nog en björntjänst om man väljer bokföringslösningen enbart sett till priset. Jag skulle satsat på ett ordentligt program från början. Det lönar sig.
23 maj, 2013 kl. 19:02 #164430MisterBister
DeltagareJag vill bara upprepa vad Hans sa. Gå en bokföringskurs, det hjälper dig att förstå ditt företag så mycket bättre.
23 maj, 2013 kl. 19:18 #164433Jimmy Ostrom
DeltagareJag upprepar samma sak!
@MisterBister 65229 wrote:
Jag vill bara upprepa vad Hans sa. Gå en bokföringskurs, det hjälper dig att förstå ditt företag så mycket bättre.
23 maj, 2013 kl. 19:20 #164435Pysselgumman
DeltagareDet finns ju en hel del resurser på nätet också om man behöver lite basic-kunskaper i bokföring, här till exemplel. Och som Fruktsam säger så finns det schyssta program som inte behöver kosta skjortan, jag kör med BL-administration och tycker det fungerar bra.
23 maj, 2013 kl. 19:30 #164438FredrikGust
DeltagareHåller med tidigare talare i tråden. Bokföring är mycket lättare om man vet vad ska göra och varför. Programmen är bara det där man skriver in sådant man redan vet hur det ska registreras.
För näthandlare som dessutom får flera order på en insättning på banken och hanterar avgifter för factoring, tull, inköp och försäljning inom och utom eu m.m. kan det vara klokt att välja ett system som inte förenklat bort allt det svåra.
Välj med omsorg om du värdesätter din egen tid. Leta en försvunnen siffra i ett billigt system utan support är inte så praktiskt. Man får ändå spendera rätt många timmar med bokföring och ju färre desto bättre.
En sak jag inte skulle klara mig utan idag är att kunna ta ut en betalfil att ladda upp till banken i stället för att registrera fakturor i flera system.
24 maj, 2013 kl. 11:45 #164456Athilion
DeltagareNu vet jag inte vilken företagsform du kör, men jag startade precis min butik och bokför med Visma Enskild Firma, där bokföringen blir mycket förenklad och man håller inte på med Debet o kredit själv utan knappar bara in vad det handlar om och så sköter programmet resten.
Har dock bokfört ”på riktigt” tidigare åt en förening men kände att det var smidigt att köra såhär i början tills man kommer igång riktigt. Enskild firma går ju sedan att uppgradera och integrera med platformar allt eftersom man växer24 maj, 2013 kl. 13:08 #164459Goran
DeltagareSkatteverket har många informationsträffar som är nyttiga
24 maj, 2013 kl. 13:40 #164465Fruktsam
DeltagareVill även tipsa om sidan Bokföringstips, bokföring, tips för bokföring som är helt fantastisk. Den tar upp en mängd vanliga och mindre vanliga affärshändelser, beskriver dem lättfattat och visar hur du bokför dem i olika bolagsformer.
30 maj, 2013 kl. 12:34 #164630Mony
DeltagareOch akta dig för fasta månadsavgifter. Det springer snabbt iväg och innan man kommit igång blir många bäckar små till stora utgifter när inkomsterna är knappa. Molntjänster, klarna fakturering, DIBSavgift, webhotellavgifter, CRM verktygsavgifter. Alla låga månadskostnader men tillsammans blir det mycket utgifter. KISS= Keep It Simple!
Jag anmälde mig till gratis webinarium på Visma. De har massor av olika och förutom att du ser vad deras program gör och fungerar, lär du dig lite på vägen. En del av deras versioner är som Visma enskild firma, väldigt lätta att använda och man behöver bara fylla i ”jag har köpt ny dator”, priset 10 000 kr och sen fixar programmet med ingående och utgående moms, kassa/bg, inventariekonton osv.
En annan bra hjälp är google: ”Hur bokför jag porto? och vips så har man svar på den specifika frågan.
Inför deklarationen har skatteverket bra deklarationskurser i början av året. Var ute i god tid och anmäl dig så får du hjälp och de som undervisar var givmilda att svara på specifika frågor. Det var också gratis.
Många program kan man testa gratis i en månad eller så. Om du är osäker kan du ju ladda ner och prova.
I början använde jag Excel. Här kan du säkert också hitta gratis mallar om du googlar
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.