Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamationer och företagarnas KO?
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Lilla Ivy.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2013 kl. 09:06 #100151Lilla IvyDeltagare
Såg någonstans i ett tidigare inlägg att det finns motsvarande Kosumentombudsmannen för företagare men kan inte hitta det nu.
Jag brukar vända mig till Konsumentvägledningen i min kommun när jag har funderingar så att allt blir rätt och har alltid fått bra svar men vet någon vad motsvarande vägledare för oss företagare heter…Har en order där en vara (dyr) var skadad trots att vi kontrollerat noga innan. Ingen transportskada. Vi har erbjudit oss att byta ut varan till ny, kunden vill först inte ta besväret att skicka tillbaka den skadade varan och har inte tid att skicka foto på varan utan vill att vi skickar en ny.
Vi behöver bevis för skadan för att reklamera i vår tur till leverantören.
Kunden går med på att returnera och få en ny vara – vi beställer hem ny vara från leverantören.Nu meddelar kunden att den vill returnera allt i köpet för att det är för mycket trassel och att vi skall skicka returfraksedel.
Enligt KO skall då kunden stå för returfrakten eftersom vi erbjudit utbyte så det är klart. Men hur är det när man tagit hem en ny utbytesvara med kundens godkännande. Gäller ändå ångerrätten?
22 maj, 2013 kl. 09:45 #164344PrixDeltagare@Lilla Ivy 65131 wrote:
Såg någonstans i ett tidigare inlägg att det finns motsvarande Kosumentombudsmannen för företagare men kan inte hitta det nu.
Jag brukar vända mig till Konsumentvägledningen i min kommun när jag har funderingar så att allt blir rätt och har alltid fått bra svar men vet någon vad motsvarande vägledare för oss företagare heter…Har en order där en vara (dyr) var skadad trots att vi kontrollerat noga innan. Ingen transportskada. Vi har erbjudit oss att byta ut varan till ny, kunden vill först inte ta besväret att skicka tillbaka den skadade varan och har inte tid att skicka foto på varan utan vill att vi skickar en ny.
Vi behöver bevis för skadan för att reklamera i vår tur till leverantören.
Kunden går med på att returnera och få en ny vara – vi beställer hem ny vara från leverantören.Nu meddelar kunden att den vill returnera allt i köpet för att det är för mycket trassel och att vi skall skicka returfraksedel.
Enligt KO skall då kunden stå för returfrakten eftersom vi erbjudit utbyte så det är klart. Men hur är det när man tagit hem en ny utbytesvara med kundens godkännande. Gäller ändå ångerrätten?
Svensk Handel brukar folk höra av sig till.
Är det inom ramen för ångerrätt har kunden rätt att ångra köpet, där råder inga tvivel.
Är det så att varan är skadad då rör det sig om reklamation och då gäller (står tydligen i lagtexten):
Konsumentköpslagen
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).22 maj, 2013 kl. 10:59 #164351Lilla IvyDeltagareTack för bra svar! Svensk Handel var det.
Det svåra är ju hur man tolkar väsentlig olägenhet för köparen.
De flesta mailar gärna en bild på skadan för att reklamationen ska gå fortare.
Vi har angett i köpvillkoren att ”Felaktig vara skall returneras till oss på det sätt som vi anger, utan kostnad för dig”.22 maj, 2013 kl. 18:14 #164369PrixDeltagareDet är egentligen inte så svårt. Ger dig två exempel så du kan se skillnad.
1. Köparen har köpt en två meter hög och två meter bred bokhylla. Du har skickat en returlapp för att den skall skickas med DHL. Detta kräver först att köpparen skall hyra släp och lämna bokhyllan på en terminal eftersom DHL i detta fallet inte hämtar. Alternativ att köparen tar ledig från arbetet då DHL bara hämtar kontorstid. Detta kan vara att anse olämpligt.
2. (Mindre objekt skall returneras, ex. ljusstake) Du skickar en kartong med en returlapp som köparen kan lämna hos närmaste ombud, alternativt upphämtning som köparen kan boka själv efter önskad tid. Det köparen behöver göra är att lägga ner produkten, kvitto och lite tidningspapper i kartongen, tejpa ihop och lämna in. Detta är absolut inte att anse som olägenhet.
Ser du skillnaden?
22 maj, 2013 kl. 18:16 #164370PrixDeltagareI ditt fall hade jag krävt bra tagna fotografier på skadan och skadan tillsammans med kvittot från Er. Sedan hade jag föreslagit en prisreducering efter skadans omfattning.
20 juni, 2013 kl. 09:14 #165156Lilla IvyDeltagareVi föreslog det – kunden vill då att vi tar tillbaka allt.
Då vi anger att kunden står för returen (eftersom vi erbjudit både prisreducering och byte) så valde kunden att byta ut den skadade varan. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.