Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Elektronik från Kina?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    ThereseW
    Deltagare

Det här har egentligen inget med företagande att göra, men jag gissar att många här har bra koll på e-handel från Kina?
    Jag funderar på att köpa en chokladfontän från Aliexpress men tvekar ganska mycket just p.g.a att det är elektronik. Den är relativt dyr och det står (så klart) att den är ce-märkt men kan man lita på det? Det verkar vara ett ”riktigt” företag och det finns mer information om själva företaget än det brukar, men det är ju ingen garanti.
    Hur stor risk är det egentligen och hur fel kan det gå?

Vulcanoboy
    Deltagare

Det är bara kolla på nedanstående lista så kan du se vad som kan gå fel med fontänen.

Försäljningsförbud

ThereseW
    Deltagare

Jag får inte fram något om chokladfontäner på den där listan

FredrikGust
    Deltagare

Ett enkelt sätt att direkt sortera ut falska CE-märkningar är att fråga efter EG-försäkran som ändå är något som kommer att behövas om det dyker upp en fråga från myndigheterna som vill granska produkter man importerat. De flesta har ingen aning om vad detta är förnågot och hävdar att det enda som behövs är ett certifikat, men man kan köpa falska cetfifikat för en par tior i Kina.

EG-försäkran

Man kan själv också kontrollera produkterna och allt för mycket i elektronisk väg från Kina är inte särskilt säkert. Det finns 230V för nära ytterhöljet, dragavlastningar saknas och plasten kring 230V är för klen, man kan t.ex. råka trampa sönder något och får ström i skon. Därtill kommer störningar i elnätet och föreskrifterna i lågvoltsdirektivet LVD.

Själv använder jag skruvmejsel och såg för att kolla alla produkter som drivs med elektricitet för att slippa riskerar att kunder far illa eller att man får stå där med skammen från Elsäkerhetsverket.

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Nej men 220 volts produkter.

@ThereseW 64227 wrote:

Jag får inte fram något om chokladfontäner på den där listan

ThereseW
    Deltagare

Tack, det ska jag göra. Dom skriver bara om ROHS & CE, och den första har jag aldrig hört talas om.. Kanske någon här förresten ser direkt om det är falska certifikat?
    Products Certificate (ROHS&CE) – CHOCOLAZI?,Chocolate Fountains;the largest manufacturer of chocolate fountains in China.

Det låter ju inte alls kul, och inget jag vill riskera även om den inte ska säljas utan ”bara” användas själv..

GregerA
    Deltagare

I princip kan man importera för eget bruk, men jag ifrågasätter det kloka i det. Om en produkt är, eller riskerar att vara, farlig när någon importerar den för försäljning så är den ju precis lika farlig när man privatimporterar den.

En kinesisk tillverkardeklaration är i praktiken värdelös, eftersom en sådan måste vara utfärdad av importören i EU – eller om tillverkaren har en utsedd representant inom EU. Men att direktören på Tjing Wai Wu i Kina intygar att produkten är säker har inget formellt värde i EU.

Det finns ju ett flertal företag som säljer chokladfontäner i Sverige. Jag hade nog vänt mig till någon av dem. Chokladfontän Kökstillbehör – Jämför priser på PriceRunner Sverige

ThereseW
    Deltagare

Ok. Kanske får ge upp den idén då. Jag kan inte köpa en i sverige, dom kostar ca 25000, utan i så fall får jag hyra. Saken är den att det skulle gå jämt ut att köpa från kina som att hyra och då kändes det värt att ha kvar den efter.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.