Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bygga om webbutik
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Magento.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2013 kl. 19:14 #100009OskarKDeltagare
Om man har en föråldrad e-handels lösning och man vill byta ut den. Är rädd för att detta skulle förstöra mycket av google rankningarna som finns i dagsläget.
Är detta en befogad rädsla?
Går det att slippa att tappa så mycket på google trots att man byter system och då troligen ävern urler osv på sidan?
25 april, 2013 kl. 19:25 #163302FredrikGustDeltagareGoogle har tänkt på detta och det finns därför något som brukar kallas för 301-redirects som är en permanent hänvisning till den nya adressen som man gör i webbservern som webbläsare (och sökmotorer) förstår hur de ska hantera för att komma till den nya sidan trots att man navigerar till den gamla.
Det man gör är att man tar ut en lista över de adresser som man vill bevara och sedan gör en lista på vart dessa sak peka sedan i den nya lösningen.
Själv brukar jag t.ex. ställa upp identiteterna i den nya lösningen så det inte finns risk att produkt med id 127 i den ena butiken riskerar krocka med produkt 127 i den nya butiken eftersom första siffran börjar på kanske 4000 i stället.
25 april, 2013 kl. 19:36 #163303MagentoDeltagareEn vis man so är duktig inom SEO sa till mig en gång att när man byter plattform så är det helt enkelt så att det är svårt på förhand att veta. Det kan bli lite sämre samtidigt som det kan bli bättre och att det helt enkelt är svårt att veta.
Om du har ett föråldrat system så skulle jag spontant tro att det bara kan bli bättre då säkerligen alla plattformar som finns till förfogande har bättre och fler raffinerade tjänster för SEO.
Vet inte om detta hjälpte så mycket ”but it’s something”
25 april, 2013 kl. 20:22 #163305daniel.sDeltagareSom föregående personer beskrivit så är det otroligt svårt att veta på förhand. Om du har ett föråldrat system så antar jag att en av bristpunkterna i detta system är just SEO. Med 301-redirects och ett nytt system med bra SEO kommer det ge en på sikt förbättrad ranking.
25 april, 2013 kl. 20:45 #163306MagentoDeltagareLångsiktigt är nog nyckelordet, förr eller senare måste du nog riva av plåstret ändå och byta plattform. Om du grottar ner dig lite extra vid detta tillfälle så kanske du däremot förlänger tiden tills det är dags nästa gång. Glöm inte att det kanske finns många andra fördelar med att byta plattform som kan leda till en högre försäljning. För att jag misstänker att det är försäljningen som i slutändan är det viktiga. SEO:n spelar ju en mindre roll om alla kunder hittar till en shop men inte vill handla pga av andra orsaker.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.