Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Arbetssiuationen inom ehandelsbranchen (högre tjänster).

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Deltagare

Det är rätt självklart att det är resursbrist på personer med stark ehandelskompetens och tillika erfarenhet. I alla fall om man vill ha en person som kommer från ett större bolag som omsätter mycket och vart med länge i spelet. Ehandel är ju något väldigt nytt.

Kan dock berätta att från eget håll så sökte jag ehandel- samt några onlinemarknadsföringsarbeten här under vår-vintern i Sthlm. I princip allt jag kom över. Och jag blev inte ens inkallad till en arbetsintervju, anser att jag ändå sitter med bred arbetserfarenhet inom ehandel (arbetat: 4,5 år), relevant hög utbildning och var beredd att satsa 100%. Dock kunde jag inte hoppa in riktigt direkt, utan var tungen att hitta en lösning för mina nuvarande webbutiker först. Därtill så var jag även tvungen att flytta. Jag tror detta i kombination med att jag är bosatt i Finalnd skrämmer företag och rekryterare i Sverige.

Hade en tung period där jag allvarligt började fundera på att utbilda om mig och söka en ny bana. I Finland, hittar du inte ehandelsarbeten. De som blir ehandlare för de stora företagen är marknadsföringschefen eller någon som ansvarat för hemsidan i många år. Av den anledningen hade jag redan insett att det var dags att flytta. Jag trodde att man som kunnig inom två språk och med insikt i två marknader (Finland och Sverige) kunde man enklare få arbete, men så visade det sig inte vara.

Fick dock sedan napp på en av arbetsansökningarna jag skickat till ett företag som SEM-expert. Blev då inte erbjuden arbetet jag sökt utan fick ett moterbjudande att istället köra igång deras verksamhet i Finland. Och tillsamans håller vi nu på att tar fram ett ehandelskoncept anpassat för Finland. Har idag anställt en person på heltid och en annan som arbetar deltid.

Varför skriver jag då detta.

Jo för att stilla min hunger, skulle vara intressant och veta vad som verkligen krävs av en person som arbetar med en högre tjänst inom ehandel?

Någon annan som sökt arbeten inom ehandel istället för att köra eget och haft lika mycket problem som jag att få napp?

Parvelito
    Deltagare

Nu är det ett tag sedan jag jobbade med rekrytering, men lite försöker jag hänga med.

Det som krävs är för det första personliga kontakter. En mycket stor andel av alla jobb i Sverige idag förmedlas inte via annonser, utan via personliga kontaktnätverk. Det gäller på nästan alla nivåer från lokalvårdarvikarie till VD.

Det andra som krävs är referenser. Inte kostymklädda herrar som kan gå i god för dig med några standardfraser, utan snarare bevisad förmåga att klara av det man vill uppnå. I Sverige gillar vi do-ers som är självgående och kan göra nytta från dag 1.

Det tredje som krävs är du inne på. Förmågan att snabbt börja sitt nya jobb är värt mycket när man står och väljer mellan folk. Den som inte har klart med bostad eller som kan pendla ställer man sist i kön. Likaså om det är lång tid innan man kan börja.

Andreas
    Deltagare

Tack, för ditt svar. Tror du igen satt hammaren på spiken Parvelito!

Efter jag själv lagt ut arbetsannonser samt rekryterat folk nu under de senaste veckorna så förstår jag rekryterarens problematik. Vem skall man välja, ingen är 100% perfekt och alla har sina för och nackdelar. Är dock väldigt lärorikt och har tillika lärt mig själv hur en rekryterare tänker. Att bläddra genom en massa arbetsansökningar och CV:n gör att man verkligen ser hur folks sätt att söka skiljer sig åt.

Enligt rekryterare i Sthlm var de över 100st personer som söker samma arbeten som jag har sökt. Så förstår att konkurrensen är stenhård. Vid sidan av använder många företag även headhunters, vilket betyder att man tävlar med personer som redan idag har en bra tjänst.

Deltog i en sådan urvalsprocess under hösten, där jag var den enda personen av tio som gått vidare och inte blivit headhuntad.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.