Purefun Group, som på senare år breddat sin e-handelsportfölj rejält, har släppt färska siffror för det tredje kvartalet i sitt brutna räkenskapsår. Under perioden november till januari 2023 ökade bolaget sin nettoomsättning med 27 procent till 59 miljoner kronor. Den organiska tillväxten under kvartalet var 1,3 procent.
Samtidigt meddelar Purefun Group att resultatet före avskrivningar och finansiella poster (EBITDA) uppgick till 5 miljoner. En ökning med 150 procent jämfört med samma period i fjol.
Vi fortsätter utvecklas väl och levererar, det stärker vår tro på att vi bygger vår e-handelsgrupp i rätt riktning. Det vi bygger och utvecklar nu kommer få mångdubbel utväxling i kommande högkonjunktur, kommenterar Michael Ahlén, vd för Purefun Group.
Fler förvärv att vänta
Börsnoterade Purefun Group har på kort tid både förvärvat och startat upp nya nätbutiker, och driver bland annat Vuxen.se, Woo Me, Kondomeriet, Kalaslagret, Doggie och Mighty Solo. I början av 2023 lanserade man även fest- och kalasbutiken Partyninja.com.
Vi fortsätter att utveckla och bygga ut våra nya butiker. För att stödja den växande mängden butiker i vår grupp, kommer vi att utöka vårt e-handelsteam genom att anställa fler kompetenta medarbetare under våren. Med dessa nya tillskott till teamet är vi övertygade om att vi kan skala upp och maximera potentialen för varje butik inom vår e-handelsgrupp, kommenterar Michael Ahlén.
Och fler förvärv kan vara på gång. Enligt Ahlén har bolaget fått flera förfrågningar om att köpa redan etablerade e-handelsbolag.
Vi är en attraktiv grupp för andra e-handelsbolag att komma in i, vi kan vara kräsna och väljer med omsorg, när vi gör ett förvärv ska bolaget passa in i vår långsiktiga strategi, segmentet ska vara attraktivt och passa in i Purefun. Vad vi ser och hör på marknaden så kommer det komma många möjligheter under året till förvärv, vi har is i magen och inväntar guldkornen, det är i tider som dessa som de riktigt bra affärerna kan göras som har potential att tillföra stora värden till Purefun.