ANNONS

Fortsatt många orosmoln för Sveriges e-handlare: "Slår olika hårt"

Evelina Galli, är teknik- och konsumentexpert hos PriceRunner.

"Halverad försäljning".

ANNONS

Efter en vinter och vår kantad av höga energipriser, krig och inflation stagnerar det tidigare raset i Pricerunners E-handlarindex och vänder försiktigt uppåt. Men många av orosmolnen återstår för Sveriges e-handlare.

Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment. Hemelektronik och teknik, som redan drabbats av komponentbrist till följd av pandemin, kan till exempel framöver påverkas av osämja mellan Kina och USA. Majoriteten av halvledare, som behövs i produktionen av prylar som spelkonsoler, diskmaskiner eller mobiltelefoner, tillverkas nämligen i Taiwan, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

Kom som en chock

Trots att rubriker om en höjda räntor, dyra elpriser och en skenande inflation har florerat i medierna sedan länge, svarar ändå bara 8 procent av e-handlarna att de var väl förberedda på hur deras verksamhet skulle påverkas av den rådande marknadssituationen.

Nästan en tredjedel svarar att de påverkats mer än vad de kunnat förutse, och en fjärdedel svarar att även om de var beredda har de inte kunnat korrigera sin verksamhet i den utsträckning de hade velat.

Mer än 60 procent har drabbats av ökade utgifter under kvartalet. Och nästan hälften har upplevt minskad försäljning till följd av inflationen. Över hälften av de svarande har även tvingats höja priserna på sina produkter.

Och 40 procent av de svarande i E-handlarindex har upplevt dyrare fraktkostnader till följd av ökade energipriser.

Det är många aspekter som spelar in. Utöver de ökande energipriserna som påverkar fraktkostnaderna, har man fått se över alternativa rutter då många många tågtransporter från Asien genom Ryssland. Det har lett till att man nu istället fått överväga långsammare båttransport eller dyrare frakt med flyg, säger Evelina Galli.

Så påverkas konsumenterna

Ökade energikostnader påverkar inte bara e-handlarna, utan även hushållen som fått allt högre elräkningar och bensinavgifter. Hur har det här påverkat konsumenternas köpbeteende?

En tredjedel av e-handlarna svarar att de har märkt av att det genomsnittliga beställningsbeloppet per order har minskat under andra kvartalet 2022, jämfört med samma period i fjol. 23 procent har sett en märkbar förändring i vilka produkter som inhandlas jämfört med vilka segment som vanligtvis är populära för säsongen.

Enligt PriceRunners siffror är dock topplistan för sommarens populäraste kategorier snarlik i jämförelse med samma period 2021. Den största skillnaden när det kommer till svenskarnas shoppingtrender är att skönhetsprodukter och hemelektronik hamnar högre upp på listan, och att luftkylare och pooler uteblir.

7 400 e-handlare

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker, sammanlagt 77 intervjuer har genomförts under perioden 10 till 23 juni 2022.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap