ANNONS

Fortsatt hård kritik mot dropshipping: ”Flera tusen ärenden”

Många känner sig lurade av oseriösa e-handlare
Anmälningarna ökar lavinartat.

Både Konsumentverket och Kemikalieinspektionen har riktat kritik mot e-handelsverksamheter som använder sig av dropshipping. En metod som består i att man undviker eget lager och istället låter tillverkaren skicka produkten direkt till kunden. Något som kan fungera bra men som även verkar locka oseriösa aktörer.

LÄS ÄVEN: Konsumentverket granskar tio e-handlare - efter kundernas larm

Nu rapporterar SVT som pratat med Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att anmälningarna mot oseriösa dropshipping-aktörer ökar.

ANNONS

Mellan den 1 januari och 23 juli förra året så ska Konsumentverket noterat 146 anmälningar mot dropshipping-företag. En siffra som under samma period i år ökat till 728.

Det senaste året har vi sett en mycket kraftig ökning av antalet ärenden där dropshipping förekommer. Vi pratar om flera tusen ärenden, säger Marcus Isgren, ordförande på ARN, till SVT.

Anmälningarna ska gälla sena leveranser, helt uteblivna varor eller att produktbeskrivningarna inte stämmer. Och när kunderna försöker få tag på företagen så är det ofta svårt.

Det är vanligt att konsumenten inte alls får tag i företaget när man vill reklamera sin vara eller ångra sitt köp, säger Marcus Isgren.

LÄS ÄVEN: Myndigheten ger återigen en känga till dropshippingbutiker

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se