Betalföretaget Klarna släppte nyss den första statistiken från den stora shoppingdagen Black Friday, som just nu pågår. Många företag har förstås kört Black Week men det är också många som kickade igång igår för att köra lite mer exklusivt under Black Friday.
Enligt Klarna ökade försäljningen under dygnets första timme med 817 procent. Detta är dock jämfört med en genomsnittlig dag. Betalföretaget talar dock om en rivstart för shoppingfesten.
Black Week upp 60 procent
Samtidigt har försäljningen sedan i måndags hittills ökat med 60 procent, jämfört med fjolåret.
Black Friday brukar påminna om när populära konsertbiljetter släpps och människor campar utanför biljettkontoret, fast i en digital kontext. Många svenskar sitter vakna fram till tolvslaget för att vara först när butikerna släpper sina erbjudanden, och vi ser en stor ökning av försäljningen jämfört med en vanlig dag, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i samband med siffrorna.