När man heter Amazon så är det inte helt lätt att bredda utbudet, då man säljer nästan allt. Men nu ska e-handelsjätten addera en produktgrupp. Och det är en tung sådan.
Amazon har nämligen ingått ett avtal med Hyundai och ska från nästa år börja sälja deras bilar i nätbutiken.
Men Hyundai är bara först ut. Amazon öppnar nu upp för bilhandlare av olika slag att börja sälja sina bilar på Amazons marknadsplats. Som alltid gäller denna satsning först och främst USA.
Att sälja bilar online brukar ofta komma med någon asterisk där man i slutändan inte riktigt kan avsluta köpet som vilken annan produkt som helst. Men detta verkar inte vara fallet med Amazons nya tjänst.
Kunder kommer att kunna söka på Amazon efter tillgängliga fordon i deras område baserat på en rad preferenser, inklusive modell, utrustningsnivå, färg och funktioner. Sedan kan de välja sin favoritbil och checka ut online med valda betalnings- och finansieringsalternativ – allt inom Amazon-upplevelsen som de redan känner till och litar på, skriver e-handlaren.
Bilen ska sedan antingen gå att hämta upp hos bilhandlaren eller få hemlevererad, i traditionell e-handelsordning.
Vi är glada över att arbeta med Hyundai - den tredje största biltillverkaren i världen och en ledande innovatör i branschen. Tillsammans kommer vi att ge kunderna fler av de köpupplevelser som de vill ha - och stödja återförsäljare med en effektiv och effektiv försäljningsplattform, säger Marty Mallick, Amazons VP of Corporate Partnerships.
Det har tidigare gått att fönstershoppa bilar på Amazon men detta ska vara första gången som de integreras helt i e-handeln med det vanliga köpflödet.