ANNONS

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"
Tre bolag ger sin bild av den nya säljkanalen

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

ANNONS

Förväntningarna var på topp när Instagram till sist lanserade Instagram Shopping i Sverige. Och som vi kunde rapportera i morse, fick tjänsten ett varmt mottagande av många i e-handelsvärlden.

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Ett av bolagen som hoppade på tåget direkt var Lagerhaus, som fick upp shoppingfunktionen i sitt Instagramflöde redan i går eftermiddag.

- Det är fortfarande väldigt nytt både för oss och följarna - men som vi har längtat! skriver Maria Lofjärd, ansvarig för sociala medier på Lagerhaus, i ett mejl till Ehandel.se.

- Det verkar dock inte som att alla användare ser funktionen än. Vi har några på kontoret som inte kan se det i sina privata flöden även om de uppdaterar appen, så det kan nog ta ett litet tag innan vi ser rättvis statistik, fortsätter hon.

Första intrycket: "HURRA!"

På frågan om vad hennes intryck av Instagram Shopping är hittills, svarar Maria Lofjärd:

- HURRA! Vi har en uppsatt produktfeed via vår Ads Manager på Facebook som används och gör det väldigt enkelt att tagga produkter. Klickar man på bilden kommer priser och produktnamn upp och man länkas rakt in i e-handeln för köp. Enkelt och smidigt!

Har ni redan nu kunnat se några resultat vad gäller trafik, eller till och med köp?

- Svårt att säga något om resultat än, då vi inte ens är ett dygn in i användandet av funktionen. Men vi är helt säkra på att detta kommer att göra köpprocessen smidigare för våra användare, skriver Maria Lofjärd.

"En väldigt smidig och smart tjänst"

En annat företag som var snabbt med att få den nya Instagramfunktionen på plats var Indiska. Företagets sociala medier-chef Elin Johansson kom igång med tester redan i går kväll.

- Tjänsten gick väldigt lätt att implementera då vi redan hade vår produktfeed uppladdad i Business Manager. Intrycket är att det är en väldigt smidig och smart tjänst som vi verkligen kommer att använda flitigt, skriver hon till Ehandel.se.

Hur Instagram Shopping påverkar Indiskas försäljning återstår att se, men redan nu har Elin Johansson märkt av en viss effekt på trafiken.

- Eftersom tjänsten är så pass ny har jag ännu inte kunnat se några direkta resultat mer än att det har genererat några klick in till produkterna jag taggat upp på våra senaste bilder i flödet.

Zalando igång i ett par veckor

Den som följer Zalandos konto på Instagram kan numera också ta del av företagets Instagram Shopping-verksamhet. Det verkar dock som att Tyskland - eller i varje fall Zalando - har haft tillgång till servicen lite längre än vad som har varit fallet i Sverige.

Linda Hübner på Zalandos kommunikationsavdelning meddelar nämligen att Zalando inledde sin shopping-satsning i det sociala forumet redan för ett par veckor sedan. Hon tycker dock att det fortfarande har gått lite kort tid för att det ska vara aktuellt att ge kommentarer om trafiken.

- Tjänster som Instagram Shopping erbjuder en extra kanal för att nå de kunder som gärna handlar i mobilen, och ger dessutom en bekväm och integrerad shoppingupplevelse. Vi kan visa våra kunder inspirerande och köpbart innehåll oavsett var de befinner sig, skriver hon till Ehandel.se.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se