I dag gjorde modehandlaren Bubbleroom debut på börsen. Men trots ett högt intresse i förhandeln så blev första dagen en försiktig premiär efter att vd, Ville Kangasmuuko Nordström ringt i klockan. Aktien har nämligen stadigt handlats runt introduktionspriset.
Vi känner att bolaget är väl positionerat nu när samhället öppnat upp igen. Vi ser också att det finns ett stort uppdämt behov av festklänningar sedan kvartal två i år. Vi har även haft en lyckad satsning på våra vardagskläder, när behovet av festklänningar minskat under pandemin. Dessutom har vi adderat på med större storlekar, med en så kallad "curve"-satsning. Nu ser vi att vi både har en bra tillväxt på festklänningar och på vårt "every day"-sortiment, sa Ville Kangasmuukko Nordström till Ehandel, inför noteringen.
Bubblerooms omsättning sjönk förra året från 428 till 386 miljoner kronor då företagets sortiment är inriktat mot just festligare tillställningar. Däremot stärktes resultatet under 2020, även om man gjorde en förlust på 9,2 miljoner.
Med slopade restriktioner ser läget alltså ljusare ut igen för bolaget. Och inträdet på börsen ska nu ge ytterligare förutsättningar att hitta tillbaka på tillväxtspåret från innan pandemin.
Vi har under mina snart sex år som vd gått från 20 till 70 tjänstemän på företaget. Och den resan hade inte varit möjlig utan att vi hade attraherat duktiga medarbetare. I en noterad miljö får man en viss kvalitetsstämpel och syns mer i branschtidningar. Och då ökar chansen att fler vill vara med på vår resa, sa Ville Kangasmuukko Nordström.
Ehandel söker Bubbleroom.