Zalando har släppt sin rapport för det tredje kvartalet och modeplattformen kan under perioden visa upp en omsättning på 2 274 miljoner euro. Det är en minskning med 3,2 procent jämfört med i fjol.
Även bruttoförsäljningen, mätt enligt måttet GMV eller Gross Merchandise Value, sjönk med 2,4 procent till 3 202 miljoner euro.
Kvartalet påverkades också negativt av den varmaste september någonsin i Europa, eftersom konsumenter inte köpte höst- och vinterkläder som de brukar göra denna säsong, skriver Zalando i rapporten.
Resultatet förbättras
Men även om försäljningen dippar något, så ser det bättre ut på resultatraden. Det justerade EBIT-resultatet ökade med hela 72 procent till 23,2 miljoner euro under årets tredje kvartal. Nettoresultatet landar på -8,2 miljoner euro (-35,4).
Företaget lägger ytterligare en grund för framtida tillväxt med strategiska initiativ, som att inspirera kunder med ett nytt storytelling-format, att införa en lyxavdelning i onlinebutiken för att förhöja upplevelsen för designermärken och kunder samt genom att utöka företagets logistikerbjudande, står det att läsa i rapporten.
Samtidigt håller Zalando fast vid sin helårsguidning för 2023 gällande justerat rörelseresultat, där prognosen ligger på 300-350 miljoner euro.
Däremot sänker man utsikterna för GMV-försäljning och omsättning, vilka nu spås ha en tillväxt på -2 till +1 procent respektive -3 till -0,5 procent för 2023.
LÄS ÄVEN: Zalandos monstervinst – resultatet steg som en raket