ANNONS

Försäljningen rasade - så kämpar de i krisen: "Väldigt tufft nu"

Stefan Johansson, vd på Mindörr.se
Foto: Linkedin

"Ett stålbad för hela branschen".

ANNONS

Lågkonjunkturen har präglats av deppiga siffror och procentsatser. Och det är lätt att allt reduceras ned till statistik. Men hur påverkas företagarna bakom siffrorna? Vad händer när inflationen härjar, räntorna stiger och valutan försvagas? Eller när en hel bransch plötsligt går på knäna?

Det vet Stefan Johansson som äger och driver det Osby-baserade familjeföretaget Mindörr.se, Sveriges äldsta nätbutik för dörrar, som för en riktigt svår tillvaro just nu. Här delar han öppenhjärtigt med sig om de utmaningar som de drabbats av under rådande läge.

Det är väldigt tufft just nu. Vi var mitt i att byta handelsplattform när pandemin kom och fick på så vis inte riktigt det uppsving i handeln som en del andra fick i byggsektorn. När sedan kriget i Ukraina kom, så gick luften ur hela marknaden, i synnerhet privatkunderna. Och när nu också större kunder såsom husfabriker och byggföretag har tomma orderböcker, så är det ett stålbad för hela branschen, säger Stefan till Ehandel.

Det är lite av en perfekt storm som slagit till. All skit på en gång, så att säga. Försäljningen har minskat rejält samtidigt som räntorna höjts och valutan försvagats.

Under bolagets senast registrerade verksamhetsår, 2022, hade omsättningen backat från 17 till 12,9 miljoner kronor.

Det är framför allt den minskade omsättningen som drabbat oss, men allt hänger samman. Ökar räntorna, så prioriterar privatkunder att betala av sina lån istället för att investera i renoveringar. Valutan påverkar oss alla. Vi säljer ju primärt på den svenska marknaden, men både vi och våra leverantörer importerar produkter och råvaror från EU, så kronans försvagning mot euron gör sitt till.

Vad har ni vidtagit för åtgärder för att klara er igenom det här?

Vi har precis som alla andra varit tvingade att se över våra priser. Med höjda kostnader för inköp, så följer också utpriserna med. I vissa fall har vi fått lämna leverantörer som inte känns prisvärda att handla av längre och hitta nya. Vi har även gått ner i personal. 2022 var vi åtta, och nu är vi nere på fem heltider. Nu går vi dessutom ner på 80 procent korttidsarbete för att klara oss fram till dess att det vänder, berättar han.

Samtidigt går det inte bara att göra nedskärningar i en kris. Det gäller även att hitta nya sätt att nå kunder och även att förbereda sig för vad som förhoppningsvis ska bli ljusare tider.

Det är också en fråga om att göra rätt saker när vi inte har lika mycket kunder som vi önskar. Det kan vara att fixa till hemsidan och bygga inför framtiden på den, nischa oss i utbudet, till exempel med svanenmärkta innerdörrar och specialtillverkning. Eller att lägga lite mer omsorg i våra svar på kundernas frågor och deras Reco-recensioner. Det är investeringar som vi hoppas kunna få igen när det väl vänder, säger Stefan Johansson.

"Inte hållbart i längden"

Just byggsektorn har varit särskilt drabbad under lågkonjunkturen. Med färre byggen och renoveringar, när både konsumenter och företag sparar pengar, är det därför många aktörer i branschen som slitit ont. Handlarna är inget undantag.

Trots minst sagt bistra tider, är Stefan Johansson dock inte orolig för bolagets framtid. I alla fall inte för stunden. Men krisen får inte pågå alltför länge till.

På kort sikt är jag inte orolig. Vi håller oss flytande, men vi rår inte över marknaden. Det är när den tar fart igen, som vi kan växa och åter bli lönsamma. Det är dock inte hållbart i längden, varken ekonomiskt, eller sett till min personliga arbetssituation att driva det så här i längden. Det är alldeles för många sena kvällar, sett till hur lite det blir över till den egna lönen när allt annat är betalt. Och så tror jag dessvärre att många småföretagare i byggbranschen har det just nu.

"Behövs mer stimulanser"

Exakt vad omsättningen och resultatet landade på under fjolåret får vi dock inte veta än. Men klart är i alla fall att det blev ännu ett svettigt år. Långt ifrån de år man man taktade på runt 17 miljoner kronor i omsättning.

Siffrorna för 2023 är inte officiella ännu, så de håller vi på ett tag till. Men preliminärt så handlar det om sexsiffriga belopp i förlust på en omsättning klart under 10 miljoner. 2024 har börjat ungefär som större delen av 2023 var. Vi tror att höjningen för fribeloppet för ROT-avdraget, i kombination med sänkta räntor i under året kan ha en positiv effekt med början i Q3. Men det skulle behövas mer av stimulanser från politiskt håll. Totalt sett är det en förhoppning att kunna nå ett nollresultat på helåret, men det krävs då att det hinner vända redan i sommar, avslutar Stefan Johansson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap