Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Försäljningen och vinsten ökar - nu rusar aktien: "Är stolt"

Walker Kinman, vd (Foto: Cheffelo)
Tisdagens besked blev ett segertåg för matkassebolaget.
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Cheffelo, som ligger bakom bland annat Linas Matkasse, visade i dag triumferande upp sina siffror för det andra kvartalet. Det bjöd nämligen på ökningar i nästan alla led.

Nyckeltal, Q2:

  • Nettoomsättning: 256,9 msek (230,5)
  • Rörelseresultat: 19,5 msek (15,3)
  • Leveranser: 299 000 (265 000)
ANNONS

Omsättningen steg alltså med drygt 11 procent för matkassebolaget och även rörelseresultatet pekade uppåt. De gladde sig lite extra åt att orderfrekvensen steg med 12,4 procent, trots att ökningen av aktiva kunder var av det beskedliga slaget med 0,3 procent.

Jag är stolt över Cheffelo-teamet, då vi har uppnått tvåsiffrig tillväxt under andra kvartalet, vilket innebär vårt fjärde kvartal i rad med tillväxt. Vi förväntar oss att marknadens fokus på konsolidering och skifte mot lönsamhet är gynnsamt för oss och det understryker vikten av att ha en finansiellt hållbar affärsmodell, säger Walker Kinman, vd för Cheffelo, i en kommentar.

Det var dock första gången man såg en ökning av aktiva kunder jämfört med tidigare år, sedan nedgången som följde i pandemins slut.

Ännu viktigare är att vi har sett en ökning av leveranserna med 6,9 procent under första halvåret, vilket tyder på bättre kundgrupper och förbättrad köpfrekvens, trots hård konkurrens på marknaden.

Det enda som gick åt fel håll var det genomsnittliga ordervärdet. Det minskade från 871 till 859 kronor. Förmodligen en effekt av att beställningarna i stället blev fler.

Norge släpar efter

Värt att notera är också att den danska marknaden levererat hög tillväxt för Cheffelo. Lönsamheten stärktes också på både den danska och svenska marknaden, vilket vägt upp för att den norska släpar efter.

Medan både den svenska och danska marknaden visar tecken på konsolidering och prioriterar lönsamhet före tillväxt, ser den norska marknaden betydande nya investeringar för att expandera e-handel för livsmedel. Byggandet av nya dark stores och fortsatt betydande private equity-finansiering för online-leverans av livsmedel är exempel på nya investeringar i Norge som vi inte ser i våra andra marknader, säger Walker Kinman.

Han lämnar även en prognos för det tredje kvartalet med positiva utsikter på en annars skakig marknad.

Vår nuvarande tillväxttrend är ojämn, vilket kan försvåras ytterligare av valutavariationer, kalendereffekter och även normala säsongsvariationer i kundanskaffningen. På en konsoliderad basis förväntar vi oss en ensiffrig tillväxttakt under Q3 och hela andra halvåret.

Cheffelo meddelade också under tisdagsmorgonen att de kommer att ta över kunderna från konkurrenten Middagsfrid, som ägs av Axfood. Läs mer om det här nedan.

Aktien har rusat med över 12 procent på beskedet och handlas i skrivande stund till 30,80 kronor.

LÄS ÄVEN: Middagsfrid stängs ner - Linas Matkasse tar över

Dela artikeln: