Det har larmats flera gånger från skobranschen under året. Pandemin har delat ut en rejäl smocka och när Svensk Handel Stil nu redovisar branschens försäljning under september i fysiska butiker och e-handel är den en lätt chockerande bild som framträder.
Försäljningen inom specifikt segmentet skor sjönk med hela 22,6 procent under månaden och totalt under året har man nu tappat hela 31 procent av försäljningen. Detta trots att exempelvis outdoorsegmentet gått alldeles utmärkt.
För sjunde månaden i rad tvingas vi bevittna drastiska försäljningstapp i modehandeln. Hittills i år har klädhandeln tappat drygt 17 procent och skohandeln hela 31 procent av försäljningen. Många företag kämpar för att ta sig igenom en historiskt tuff period, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.
E-handeln har dämpat fallet en smula, men det har inte räckt till för att täcka upp ordentligt och nu kan ett stort antal jobb vara i farozonen.
Försäljningen via nätet väger upp för en del av försäljningsbortfallet, tittar vi enbart på de fysiska butikerna är tappen än mer omfattande. Nästan fyra av tio medarbetare inom kläd- och skohandeln har kortidspermitterats och det är många jobb, inte minst för landets ungdomar, som är hotade, säger Karin Johansson.