Modejätten Boozt bjöd på blandad kompott i andra kvartalet. Omsättningen växte med 5,2 procent till drygt 1,5 miljarder kronor. Men rörelseresultatet backade med 20 procent, från 80 till 64 miljoner under perioden.
Fundamentet i vår verksamhet är fortsatt starkt, trots utmanande marknader, och har fortsatt att utvecklas positivt under första halvåret 2022, säger Hermann Harladsson, vd och medgrundare på Boozt.
De har tidigare i år aviserat att de kommer att minska personalstyrkan med runt fem procent, för att kapa utgifter.
Men självförtroendet är det inget fel på. Trots att rörelseresultatet fallit med hela 57 procent, till 60 miljoner kronor, under det första halvåret.
Det genomsnittliga ordervärdet är rekordhögt, returgraden är stabil, kundnöjdheten är bäst i klassen och vårt nordiska varuhus erbjuder ett unikt kurerat urval över flera kategorier. Vi är fortfarande övertygade om att vi kan fortsätta växa väsentligt snabbare än den nordiska onlinemarknaden samtidigt som vi levererar branschens bästa lönsamhet, säger Hermann Haraldsson.
LÄS ÄVEN: Så många blir av med jobbet på Boozt – ”måste komma överens med facket”