ANNONS

Försäljningen dalade: “Inte det lyft vi hade hoppats på”

Per Ljungberg, innovationschef
Foto: Press

Black Month blev kanske inte så svart ändå.

ANNONS

Svensk Handel släpper nu siffrorna för november månad. Enligt rapporten E-handelsindikatorn så uppskattas e-handelns omsättningen under förra månaden till 14,3 miljarder kronor. Det kan låta smaskigt men det ska tyvärr vara en minskning med 15 procent jämfört med i fjol.

November blev inte det lyft för e-handelssektorn som vi hade hoppats på. Det beror sannolikt på att det var rea på nätet i princip hela månaden. Det är talande för tiderna vi befinner oss i, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

72 procent av konsumenterna e-handlade i november månad, en siffra som ska ligga i linje med fjolåret. Men konsumenterna handlade alltså för lägre belopp.

"Extremt framgångsrika"

Från januari till november så beräknas nu e-handeln ha tappat totalt 7 procent mot fjolåret.

Det här året har varit utmanande för e-handelsbranschen, och november var inget undantag. För att e-handelsföretag ska lyckas på lång sikt i denna konkurrensutsatta miljö, krävs det antingen att de uppnår en dominerande ställning på den svenska marknaden eller att de är extremt framgångsrika inom sina specifika segment även internationellt, säger Per Ljungberg.

Den totala e-handelsvolymen beräknas samtidigt minskat med 20 procent i november. Mätningarna görs i löpande priser men uppskattningen av volymutvecklingen görs på totalnivå.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap