Fem år i rad har Black Friday slagit nytt rekord i e-handeln. I år blev det annorlunda, visar rykande färska siffror från Nets. Istället backade e-handelsförsäljningen under Black Friday med 9 procent. Samtidigt ökar dock Black Week med 9 procent jämfört med förra året.
Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, i ett pressmeddelande.
Nets siffror bygger på en kombination av faktisk transaktionsdata och undersökningar bland konsumenter och handlare. Efter att ha räknat ihop gårdagen kan företaget konstatera att handeln under natten till fredagen var “mycket svag” jämfört med tidigare år, vilket man menar är anledningen till att det inte blev något nytt rekord.
Förlorad nattförsäljning
Senare under dagen gick det dock bättre, under förmiddagen ökade försäljningen med 56 procent jämfört med förra året. Fredagen överlag var dock ingen dålig försäljningsdag - den stod för lika stor handel som måndag, tisdag och onsdag tillsammans. Och Black Week som helhet ökade alltså mot förra året.
Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när Black Friday formellt sett startar. Dessutom har kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black Week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år och själva fredagen kommer minska i betydelse, säger Patrik Müller.
LÄS ÄVEN: Natthandeln är över: "Dramatisk ökning av antalet köp på nätet"
Just Black Friday, det vill säga fredagen, har av allt att döma tappat i styrka under en längre period. Förra året visade Nets siffror att e-handeln under Black Friday hade ökat med 7 procent, vilket kan jämföras med 14 procent året före. Det kan i sin tur jämföras med en ökning på 21 procent året innan det.