För de som inte vet ligger det faktiskt en webbutik bakom Ehandel.se:s kuliser. Vi har dock inte tänkt nämna något namn då Ehandel.se inte är ett forum för vår butik utan för alla Sveriges Ehandlare. Varför tar vi då upp detta. Jo det är så att vi just nu jobbar med julhandeln. Vi packar brev och paket hela dagarna, speciellt måndagar. Nyhetsbevakningen blir därför lidande, fast ändå inte. För nu tänkte vi gå igenom en del nyheter som råkat passera oss förbi.
Gamla domännamn är inte bättre än nya
Först har vi en nyhet ifrån Jajja. Ni vet dom som sysslar med Internetsmarknadsföring. De skrev i förra veckan om deras upplevelser ifrån PubCon, som är en sökkonferens i Las Vegas. Vid PubCon uttalade sig Mat Cutts, som är SEO-expert, på Goggle att domäners ålder inte spelar någon roll i sökmotorhänseende och dess ranking. Detta med ett undantag. Nya domäner hamnar i en "sandlåda" de första sex månaderna för att Google ska kunna hinna analysera dem korrekt. Efter dessa sex månader är de dock jämställda med andra, äldre, domäner. SEO-experter har länge trott att äldre domäner haft större tyngd hos Google när det kommit till sökresultaten. Detta är alltså inte sant. Varför äldre domäner rankar bättre är helt enkelt för att de har fler in-länkar. Läs mer om denna nyhet här.
Dustin Home får en riktig käftsmäll av SVT:s Plus
Sedan har vi programmet Plus, på SVT, som i förra veckan tog upp ett fall där en kund behövt support på en dator de köp hos Dustin Home. Kunden blev direkt ombed, av Dustin Home, att kontakta Dell, som var datorns tillverkare, för support och eventuell reparation. Hela historien handlar om hur kunden bollas mellan sex olika företag och hur den aldrig verkar bli reparerad. Plus trycker på det faktum att den butik som sålt datorn till kund skall sköta support och reklamation och hur man inte får lägga detta på kund. Ni kan läsa mer om ärendet här och även se hela programinslaget här.
Mediahusen satsar på E-handel
Sist men inte minst har vi Internetworld som berättar om hur olika mediabolag (läs tidningar) har börjat satsa på ehandel. Detta för att de inte längre kan leva på prenumerationer och de vanliga intäkterna. Det har också visat sig svårt för tidningarna att tjäna pengar på det redaktionella innehållet på nätet. Som vi alla vet är nyheter något som numera är gratis. Därför har tidningarna börjat sälja fysiska produkter i renodlade ehandelsmiljöer. Några exempel är Aftonbladet som har shop.aftonbladet.se, Expressen har skaffat sig en köp & sälj-sida, som vi skrivit om innan, vid namn Soko. DN.se har gått all-in som vi brukar säga och har samarbeten med Adlibris, Discshop och även en egen nätbutik vid namn DN Gallerian. Om vi får säga vad vi tycker så verkar tidningarna ganska desperata. Läs mer om mediahusens ehandelssatsningar i Internetworlds artikel.