Deppen är över. Förra månaden rapporterades det om att vindarna vände inom handeln och att allt fler e-handlare såg positivt på framtiden. Och nu visar det sig att det inte var en tillfällighet.
Resultaten vi presenterar visar på att förra månadens mer positiva siffror inte var en tillfällighet. Nu ser vi svart på vitt hur allt fler handlare tror på bättre tider. Detta hänger dock på att inflationen fortsätter sjunka och att räntesänkningar så småningom är att vänta, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Vi har tidigare fått siffror från Svensk Handel som visade att januari månad även ökade rejält i omsättning för e-handlare.
LÄS ÄVEN: E-handeln är tillbaka – urstark start på året: ”Vi var oroliga”
Och e-handlarnas optimism fortsätter stiga i februari. Svensk Handels indikatorvärde landar på 89,6, upp 1,2 enheter.
Även fast vi befinner oss i februari så börjar e-handeln nu ladda inför den stundande våren. Detta innebär alltid ett ökat tryck på produkter inom exempelvis modehandeln. Vi hoppas och tror därför att framtidsförväntningarna fortsätter att stiga under kommande månader, säger Sofia Larsen.