Åhléns har snart sex förlustår bakom sig. Kedjan har visat röda siffror varje år sedan 2015. De ackumulerade förlusterna uppgår nu till 821 miljoner kronor. Och enligt vd:n blir det svårt att nå lönsamhet även 2021. De fysiska butikerna går allt sämre. Så nu gör Axel Johnson-ägda kedjan en helomvändning – och storsatsar på e-handel.
Åhléns vd Annica Hagen sa nyligen i en intervju med Dagens industri att den nya offensiva e-handelsplanen internt går under namnet ”Opti”. Den går ut på att man i Amazon-anda anpassar erbjudanden utifrån datainsikter om vad kunder vill handla i olika kanaler.
Det här är ett sätt för oss att attrahera fler kunder i framtiden. I våra undersökningar får vi information om kunders preferenser om sortiment, priser och kanalstrategi. Det är en levande materia som man aldrig blir färdig med. Den är statistiskt säkerställd och täcker hela den svenska befolkningen, både egna kunder och medlemmar samt kunder som vi vill ha, säger Åhléns vd Annica Hagen till Di.
Öppnar outlets
Som Ehandel tidigare berättat är det inte bara e-handeln som stjäl marknadsandelar från mittensegmentet, som varken är lågpris, premium – eller särskilt e-handelsnischat.
Lågpriskedjorna, som idag jobbar med ett mer kvalitativt sortiment, snor också allt fler kunder. Ett sätt för spelare i mittensegmentet, för att konkurrera med lågprisaktörer, är att öppna outlets. Det sa Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson nyligen i intervju med Ehandel.
LÄS ÄVEN: Så byggde Rusta en lönsam e-handel – ”alla vill spara pengar idag”
Åhléns har sedan 2018 hakat på trenden – och öppnat tio outlet-varuhus i södra Sverige. I början av oktober stod det klart att ytterligare en Åhléns-outlet öppnar – och den här gången i Torp utanför Uddevalla. Varuhuset slår upp portarna under andra kvartalet 2022.
Vi är mycket glada över möjligheten att nu etablera Åhléns Outlet i shoppingområdet Torp, utanför Uddevalla, idag ett av Sveriges största shoppingområden. Vi tror att vårt koncept kommer att komplettera handelsplatsen Torp på ett väldigt bra sätt, kommenterar Stina Klaesson, vd för Åhléns Outlet, i ett pressutskick.
Ehandel har sökt företrädare för Åhléns för att få mer information om det nya Opti-konceptet, som framför allt ska lyfta kedjans e-handel.
LÄS ÄVEN: Lågprishandeln är het – därför är utvecklingen så stark