ANNONS

Förlorade hundratals miljoner - nu har de vänt till lönsamhet

"Det var vår viktigaste målsättning".

ANNONS

Nextory är en av de ledande streamingtjänsterna för böcker i Europa. Men samtidigt som omsättningen vuxit rejält de senaste åren, så har även förlusterna varit illröda.

Under 2022 landade resultatet på -144 miljoner kronor, med en omsättning på 552 miljoner. Och året innan dess skrev förlusten till -159 miljoner. Alltså över 300 miljoner i förluster på bara två år.

Men nu är det helt annat ljud i skällan. Visst blev det tillväxt igen under 2023, den här gången med 9 procent till 601 miljoner, och under andra halvan av året ska man även ha lyckats bedriva verksamheten lönsamt.

Det är mycket glädjande att vi så tydligt visar styrkan i affärsmodellen och bolaget. Vi har varit lönsamma på sista raden sedan i höstas och har fortsatt leverera lönsam tillväxt varje månad sedan dess. Det var vår viktigaste målsättning för 2023 och organisationen har gjort ett fantastiskt jobb, säger Shadi Bitar, vd och medgrundare för Nextory, i en kommentar.

Exakt vad resultatet landade på sett över helåret avslöjar man inte. Däremot berättar man att 2024 ska bli ett lönsamt helår. Dessutom ska tillväxten öka, till följd av de investeringar som gjorts under 2023.

"Slå vakt om lönsamhet"

Skulle rätt läge dyka upp kan det också bli aktuellt att gå in på nya marknader, där det finns goda förutsättningar att nå lönsamhet snabbt.

Nextorys offensiva strategi ligger fast och i en föränderlig omvärld är vår ambition att fokusera på tillväxt främst på våra befintliga marknader. Vi ska öka tillväxttakten men samtidigt slå vakt om lönsamhet, teknikförsprång och kundnöjdhet för våra befintliga användare, säger Shadi Bitar.

Nils Lund
nils@ehandel.se