Årets vinnare i Vismas tävling ”Sveriges häftigaste nätbutik” är utsedd, en tävling där UF-företagare uppmuntras till att testa sina affärsidéer på nätet. Förra året togs priset hem av Josefine Yun-Ji Lim som köpte begagnade kläder, fixade till dem och sedan sålde dem i sin secondhand-butik på nätet.
I år var det Sofie Rehnström, Rebecka Fritz, Åsa Thornell och Alex Olsson som kammade hem förstaplatsen tack vare sina designade förkläden med inbyggda grytvantar. Vinnarna går tredje året på Jensen gymnasium i Lund och tillsammans driver de företaget Forheat UF och nätbutiken Forheat Webbshop.
– Från början ville vi göra något helt nytt men det är svårt. Däremot går det att komplettera en produkt med en annan. Att använda förkläden är praktiskt men de flesta är ganska tråkiga. Så vi bestämde oss för att skapade egendesignade förkläden med bra funktion, säger Sofie Rehnström.
Nätet en självklarhet
Affärsidén är att skapa moderna och funktionella förkläden för matlagningsglada konsumenter. Företaget har specialiserat sig på egentillverkning av förkläden med så kallade thermopockets, en slags grytvante som är insydd i tyget. Och att använda sig av nätet är ett bra sätt att nå kunder över hela landet
– Vi hade som mål att nå ut till konsumenter runt om i Sverige och då är en webbutik väldigt bra att ha. Vi använde Vismas lösning för att skapa nätbutiken. Den är mycket enkel att arbeta med och gav oss möjlighet att vara kreativa. Tittar man på vår webbshop förstår man att vi inte bara säljer en produkt utan också en känsla, säger Alex Olsson.
Forheats bidrag var ett av 95 bidrag från UF-företag på gymnasieskolor över hela landet. Så här skriver juryn i sin motivering:
”Forheat har gjort en genomtänkt och snygg hemsida som följer ett stilrent tema. Visma Webshop+verktygets olika element har utnyttjats på ett bra sätt. Produktbilderna är snygga och logotypen likaså. På ett föredömligt sätt använder Forheat programmets funktionalitet för att presentera produkterna genom bildspel, film och relaterade produkter.”
Källa: Press