B2B-handeln på nätet håller på att växa upp. En kombination av att allt fler B2B-företagen inser fördelarna med näthandeln och nu anpassar och utformar sin e-handel utifrån samma modell som detaljhandlarna.
I takt med det förväntar sig företagskunderna, som gärna e-handlar på fritiden, att de ska kunna göra så även på jobbet. En ny undersökning från Forrester Research visar också att det finns flera fördelar med att få offline-kunder till att handla online.
– Migrerade kunder är mer öppna för att bli återkommande och långvariga kunder än de var före övergången, skriver Forrester i rapporten “The Case for Channel-Shifting Offline Customers Online”.
Fler kanaler, mer pengar
Enligt rapporten så är 38 procent av kunderna som tar steget till att även handla online mer benägna att bli långvariga kunder. Lika många är mer benägna att prova nya produkter än kunder som endast köper offline.
Samtidigt så är 47 procent av de migrerade kunderna mer benägna att bli återkommande kunder jämfört med kunder som bara handlar offline. En trend som liknar den i detaljhandeln där studier visar att kunder som handlar i flera kanaler, webben, mobilen och i butik, spenderar mer än kunder som endast handlar i en kanal.
– Desto fler kanaler en kund använder för att interagera med ditt varumärke, desto mer pengar kommer kunden att spendera hos dig, skriver Forrester i rapporten.
Källa: IR