ANNONS

Företaget som tjänar pengar på din dåliga kundtjänst

Företaget som tjänar pengar på din dåliga kundtjänst
Robotarna tar över kundtjänsten

Människor vill inte prata med robotar vilket öppnar för nya affärsidéer.

ANNONS

Möt Internettjänsten som cashar in på e-handlare och andra företags dåliga kundtjänst. GetHuman.com var från början en "telefonkatalog" för att få kontaktuppgifter till företag. Mer specifikt telefonnummer till riktiga människor, därav namnet GetHuman.

Nyligen expanderade man tjänsten till att även inkludera en betaltjänst.

GetHuman ger dig fortfarande tillgång till företagens kontaktuppgifter med en trevlig guide som skickar dig till precis rätt avdelning. Samt en "telefonkarta" för hur man trycker sig fram till en människa.

Skillnaden nu är att du efter att ha sökt på ett företag, som exempelvis Amazon, och angett att ärendet gäller utebliven leverans så får du två val. Antingen kan du klicka på "Jag gör det själv" vilket då tar dig vidare till några fler frågor som sedan leder till en informationssida för hur du själv löser ärendet smidigast.

Upp till 25 dollar för att lösa ärendet

Det andra valet, som alltså är nytt, är "Vi gör det åt dig". Då ger GetHuman oss möjligheten att ge dem 20 dollar för att lösa hela uppgiften åt oss. De ger även en uppskattad tid för att lösa ärendet, i vårt fall skulle det ta 66 minuter och involvera 18 olika steg att göra det själva. Något vi alltså nu kan köpa oss ur.

Kostnaden ska dock kunna variera mellan 5 och 25 dollar beroende på ärendets komplexitet.

Väljer man att låta GetHuman lösa problemet frågar de direkt efter ens kortuppgifter vilket är lite läskigt. Men man måste förstås vara beredd på att lämna ut alla sina uppgifter om GetHuman ska kunna ta över kundtjänstärendet åt dig.

I en tid då det blir allt vanligare att man får prata med en robot istället för en människa så gissar vi att GetHuman kanske får konkurrenter på marknaden inom kort.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap