I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. |
Emeet Stockholm kommer i nästa vecka att bjuda på en hel del spännande ämnen att diskutera. Bland dessa finner vi personalisering, vilket är ett område där e-handelsleverantören Nosto kommer att bidra med mycket. Vi ställde några frågor till Rikard Andersson, som är Head of Nordics på företaget. Först bad vi Rikard om en kort förklaring av vad Nosto faktiskt gör.
- Nosto är världens snabbast växande lösning för personalisering. Vi använder data och maskininlärning för att skapa en djup förståelse för vilka produkter som bör lyftas fram för varje unik kund under köpresan, säger Rikard Andersson.
"Ett rent måste idag"
Han berättar hur det idag förväntas av e-handlarna att de på något vis jobbar med personalisering, speciellt av den unga generationen.
- När det kommer till generationen av digitala natives som från scratch växt upp med individuellt anpassat innehåll på såväl YouTube, Amazon, Spotify och Netflix så är det ett rent måste att ha ett riktigt bra tänk kring detta.
Under Emeet Stockholm får partnerföretagen hålla i en session och Nostos ska givetvis handla om personalisering. En session där e-handlarna ska få vara med och diskutera vad de anser utgör bra personalisering idag.
Kan du avslöja några nyheter som Nosto jobbar med?
- Det händer en massa roliga saker i varje sprint men om jag ska lyfta fram några favoriter så är jag riktigt glad över vårt partnerskap med Facebook där vi på löpande band släpper nya funktionaliteter för smart produktannonsering på Facebook och Instagram. Ett exempel är att vi nu bygger features med User Generated Content i dessa kanaler.
"Röststyrd shopping är mäktigt"
Rikard Andersson berättar också att de nu släppt en funktion där e-handlarna kan visa lokalt trendande produkter i den stad där kunden befinner sig.
Vad tycker du är mest spännande inom e-handeln just nu?
- Mycket såklart, men eftersom jag jobbat med marknadsplatser och logistik tidigare så följer jag självklart utvecklingen där med stor spänning. Sen så tycker jag allt som har med utvecklingen inom röststyrd shopping är riktigt mäktigt, säger Rikard Andersson.
Nosto kan ni träffa den 19 oktober på PostNords huvudkontor i Stockholm, då årets sista Emeet går av stapeln. Det är inte första gången företaget är med på Emeet och Rikard Andersson berättar hur de älskar diskussionerna som äger rum under evenemanget.
- Att utbyta erfarenheter kommer alltid att slå en monolog och jag vet att jag själv har lärt mig otroligt mycket genom åren på Emeet, avslutar Rikard.