Sponsrat Innehåll

Förbered dig för årets viktigaste handelsperiod

Det börjar bli dags att förbereda nätbutiken för jul och Black Friday, startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en viktig period, omsättningsmässigt för nätbutikerna. Är du redo? Här får du några tips från Bring på hur du kan förbereda din nätbutik inför peak.

För att hålla dig uppdaterad på vad som är viktigt för nätkunderna genomför Bring regelbundna un procen tdersökningar bland de skandinaviska konsumenterna – Bring Research. En undersökning om Black Friday och jul blev genomförd en kort tid efter att julhandeln var över. Rapporten från Bring Research visar att det då endast var 12 procent som bara hade handlat i fysiska butiker under denna period, vilket var en nedgång från 23 procent året innan. När det kommer till julhandeln handlade svenskarna 70 procent av sina julklappar på nätet. Det betyder att nätbutikerna har ett bra grepp om både Black Friday och jul. 

Stor potential för merförsäljning

Under 2020 svarade hälften av kunderna att de dragit nytta av erbjudanden under Black Friday och 69 procent handlade julklappar på nätet i fjol. Det innebär att det fortfarande finns stor potential för att sälja ännu mer på nätet.

Det finns dock delade åsikter bland kunderna om Black Friday. Många tycker att det främjar överkonsumtion och att det inte är särskilt miljövänligt. Vissa upplever det också som stressigt och att det bidrar till mycket trängsel, och många säger att de inte litar på de erbjudanden som ges. Om nätbutikerna vill öka sin försäljning är det därför viktigt att känna till dessa motargument.

När kampen om kunderna och pengarna är extremt tuff under denna period, vad kan du då göra för att locka både nya och gamla kunder?

Trygga kunder handlar julklappar på nätet

Det finns flera orsaker till att kunderna är osäkra på om de ska handla sina julklappar på nätet. De vanligaste frågorna är:

  • När levereras mitt paket?
  • Hinner det fram innan jul?
  • Hur kan jag byta en julklapp som jag ska ge bort?
  • Finns det en kundservice som kan hjälpa mig?
  • Hur fungerar det om jag vill returnera min vara?

För att öka julklappsförsäljningen måste du förstå och känna till kundernas behov. Just behovet av trygghet vid julklappshandeln är mycket större än vid andra köp under resten av året, både när det kommer till själva varan, köpvillkor och leveransalternativ, men också vad gäller leveranstid och eventuell retur.

Kommunikation är A och O

  • Endast 7 procent impulshandlade när de besökte en nätbutik eller fysisk butik under Black Friday 2020.
  • Däremot svarade så många som 74 procent att merparten av det som de köpte var redan planerat i förväg och att de letade efter ett bra erbjudande.

Därför är det viktigt att kommunicera med kunderna i god tid före denna säljperiod. För att göra dem uppmärksamma på de erbjudanden som du kommer att ha. Eftersom många uppgav att de inte litade på erbjudandena under denna period är det smart att tydliggöra före- och efterpriser som kunderna kan lita på.

Se till att skapa en friktionsfri köpupplevelse! Det gör du genom att hålla dina kunder informerade hela vägen tills att varan har levererats.

Använd flera kanaler

Rapporten från Bring Research visar att kunderna använder många olika kanaler för att hitta det perfekta erbjudandet under Black Friday och jul. De flesta hittade sina deals genom att gå direkt till nätbutiken, men även nyhetsbrev och medlemserbjudanden triggade till köp. Många använde också Google eller en annan sökmotor för att hitta erbjudanden. Tänk därför på att kommunicera dina erbjudanden via olika kanaler innan den faktiska säljperioden.

Förläng returfristen och erbjud hemleverans

Vad är viktigt för kunderna när de handlar julklappar på nätet? Så många som 74 procent anser att utökad bytes- och returfrist är viktig. Det är inte så konstigt eftersom drygt hälften börjar med julhandeln redan under Black Friday. Detta gäller oavsett ålder och kön. Utökad returperiod måste därför visas tidigt i inköpsprocessen. Detta ger dina kunder trygghet och ökar sannolikheten för att köpet kommer att slutföras.

Leveransalternativ som snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julperioden än under resten av året. Av de tillfrågade säger

  • 77 procent att det är viktigt att få varorna levererade snabbt (0-2 dagar)
  • 53 procent att de vill få varorna levererade hem

Detta betyder att om du inte har dessa leveransalternativ i din nätbutik kan du gå miste om många beställningar.

Genom att erbjuda tjänster och alternativ som sparar tid och förenklar vardagen skapar du högre kundvärde!

Sammanfattningsvis - Så förbereder du dig för Black Friday och jul, 7 snabba tips:

  1. Fokusera på smart och trygg julhandel istället för personlig konsumtion. Att uppmuntra till överkonsumtion kan många kunder ta illa upp av.
  2. Kommunicera i god tid för att göra kunderna uppmärksamma på nätbutikens erbjudanden under Black Friday och jul.
  3. Använd flera olika kanaler för att få ut dina budskap. Det kan ge dig försäljningen framför dina konkurrenter.
  4. Skapa tillit genom att vara transparent med före- och efterpriser.
  5. Håll dina kunder informerade under hela vägen, tills varan har levererats.
  6. Erbjud smidiga bytes- och returfrister.
  7. Se till att du har rätt leveransalternativ på plats, som till exempel express- och hemleverans.

Vill du veta mer om vad som är viktigt för kunderna under Black Friday och julhandeln?

Ladda ner Brings senaste e-handelsrapport där 3000 skandinaviska kunder har blivit tillfrågade om deras preferenser kring näthandeln under Black Friday och jul