ANNONS

Footways VD efter vinst: "Allt går enligt planen"

Footways VD efter vinst: "Allt går enligt planen"

Efter köpet av Brandos står Footways omsättning stilla, men bolaget har lyckats vända en förlust på 55 miljoner 2014 till att gå med vinst.

ANNONS

Första halvåret i år stod företagets omsättning stilla på samma nivå som förra året, dryga 116 miljoner kronor, men enligt Daniel Mühlbach beror det på att Brandos och Footway gick samman vid halvårsskiftet.

- Vi har dragit ner på Brandos verksamhet genom att ta bort produkter och skurit ner på utlandsförsäljningen. Det är ett medvetet val för att gå med lönsamhet. Vi är betydligt effektivare tillsammans och kostnad för lager och liknande minskar. Det är ett positivt resultat och det ligger i linje med våra förväntningar. Allt går enligt planen.

Vänt förlust till vinst

Samtidigt har Footway vänt ett negativt resultat på minus 55 miljoner till en vinst på dryga två miljoner. En anledning till detta är enligt företaget att en mobilsajt har lanserats under året. Enligt Footway har den inneburit att mobiltrafiken till koncernens butiker har ökat med 43 procent jämfört med 2014 och att antalet köp via mobilen har ökat med 89 procent under samma period.

- Jag skulle inte säga att vi har nått ett positivt resultat tack vare den mobila plattformen för hade inte den funnits hade nog kunderna handlat via desktop. Men den har väldigt stor betydelse. Vi följer marknaden och att handla med mobilen ligger helt rätt i tiden. Jag tycker att våra siffror visar på en intressant ökning. Det är en supertydlig trend med handel via mobilen, säger Daniel Mühlbach.

Sedan Footway köpte upp Brandos är företaget ett av de största i Norden som fokuserar på att sälja skor på nätet. Bolaget har dock andra konkurrenter som kombinerar sitt skoutbud med till exempel kläder.

- Vi arbetar mycket med kundnöjdheten och har till exempel snabbare leverans än vad Zalando har. Men det är en rätt sund marknad. Jag tycker att det är bra med konkurrens för då kan man hela tiden förbättra sig, säger Daniel Mühlbach.

 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se