Försäljning på 19 nya marknaden inom loppet av 6 månader. Det är Footways mål för Sportamore, avslöjar bolaget i dag. Expansionen ska möjliggöras genom integrationen mellan bolagen, som ska vara genomförd före årsskiftet.
Det ska bland annat innefatta en optimerad lagerhantering mellan Footways anläggning i Helsingborg och Sportarmores anläggning i Eskilstuna. Dessutom förläggs huvudkontoret till Kista i Stockholm.
Målet är att ytterligare förbättra kundupplevelsen genom fler varumärken, förbättrad logistikhantering och effektivare leveranser. I integrationen av våra båda organisationer lägger vi samtidigt mycket kraft på kultur och arbetsmetoder, där kontinuerligt lärande och effektiva team står i fokus, säger Daniel Mühlbach, vd på Footway, i ett pressmeddelande.
Kan hämma tillväxten
Footway flaggar samtidigt för att integrationsprocessen kan komma med "en viss dämpande effekt på koncernens organiska tillväxt" under de kommande 12 månaderna. Men man väntar sig samtidigt att det ska medföra kostnadsbesparingar på runt 100 miljoner kronor.
Sportamore har ett starkt varumärke på den nordiska marknaden, vilket tillsammans med de identifierade synergierna stödjer vår befintliga tillväxtstrategi. Det kommer nu bli spännande att ta Sportamore-konceptet vidare i en internationell expansion, säger Daniel Mühlbach.