I slutet av förra året så gjorde Footway, som står bakom flera specialiserade nätbutiker, något drastiskt. De började byta ut sin e-handelsplattform för alla sina varumärken. Mest uppmärksammat kan Sportamores skifte ha varit där flera kunder chockades av den nya avskalade hemsidan.
Nu har det gått någon månad sedan övergången så vi tänkte att det var dags att gräva lite djupare i Footways nya plattform. Vad är egentligen planen och tanken bakom denna nya satsning. En del är uppenbarligen att man enklare ska nå ut till nya marknader, något vi skrivit om flera gånger, men hur har plattformen tagits emot av kunderna på alla marknader?
Vi vände oss till Footways vd Daniel Mühlbach för att få mer insikt i plattformen som de lanserade den 1 november i fjol.
Hur har er nya plattform, för era olika varumärken, tagits emot när man kollar på försäljning och engagemang från kunderna?
Plattformen genererade en nettoomsättning på 295 miljoner kronor under de två månaderna som följde lanseringen. Vi har inte offentliggjort försäljningen för de olika butikerna i dagsläget. Engagemanget från kunderna har varit väldigt stort - precis i början med mycket fokus på barnsjukdomar, men sedan i allt högre utsträckning med positiva recensioner, säger Daniel och tillägger:
För exempelvis Sportamore har vi gått från 3,8 i Google Reviews på den tidigare hemsidan till nuvarande 4,4 efter lanseringen på den nya plattformen. Utanför Sverige har det gått extremt bra, där Sportamore har en kundnöjdhet på 4,7. Men det finns alltid en potential att förbättra oss vilket vi fortsätter att göra baserat på kunder och leverantörers feedback.
“Kommer få mer unika skyltfönster”
Det verkar alltså inte som att alla kunder har problem med den nya avskalade varianten. Vi var dock tvungna att återigen fråga om tanken bakom det renare mer mobilanpassade utseendet.
Centralt är att det ska vara lätt att hitta det man söker efter, och att vi arbetat utifrån ett mobile first-tänk. Med det sagt så fortsätter vi hela tiden att utöka funktionalitet och innehåll, och varje butik kommer också att få mer unika skyltfönster som reflekterar deras varumärken över tid. Vi är bara i starten på resan med den nya plattformen.
“Kan satsa mycket mer på content“
Just startsidan ser ut att ha varit det som chockat flera trogna besökare av exempelvis Sportamore och där verkar alltså en förändring vara på väg.
Vad är fördelarna med den nya plattformen?
Skalbarheten som gör att varje butik i ett slag kan lanseras på 24 marknader, men också hur plattformen hanterar olika nischade butiker på ett gemensamt backend. Med plattformen kan vi satsa mycket mer på content och skapa mer varumärkesspecifikt innehåll.
Hur lätt är det att föra över ett nyförvärvat varumärke till er nya plattform?
Plattformen har byggts för att vara “plug and play” och kommer att effektiviseras ytterligare över tid. Det senaste tillskottet Caliroots rullades ut på endast två månader, men det tycker vi nästan är i längsta laget. I år har vi för avsikt att lansera ytterligare fem till tio butiker på plattformen.
Vi frågade Daniel om de nya butikerna kommer att vara förvärv eller egna nya satsningar. Detta ska dock inte vara bestämt men han menar på att det förmodligen handlar om både egna och förvärv.
Internationaliseringen har förstås varit central sedan dag ett gällande den nya e-handelsplattformen, där sajterna även ska dela på logistik, kund- och leverantörssupport.
Hur kommer det att fungera rent praktiskt för alla varumärken när ni framöver lägger till nya marknader?
Den skalar lätt, men vi ser också att det är en av de största utmaningarna. För varje landsspecifik butik behöver vi samla data för att anpassa innehåll och utbud efter efterfrågan och det tar lite tid. I början använder vi global data.
En stor del av arbetet handlar alltså om att samla in data från de nya marknaderna för att kunna skräddarsy de lokala satsningarna. Enligt företaget så kommer man att få allt större utväxling desto större datamängd man sitter på.
Så vi talar alltså om "mobile first", enkel att skala upp, enkel att lägga till nya sajter och varumärken. Och sedan också ett maskineri för att samla in data om de olika marknaderna, som man snabbt kan slå upp en ny butik på. Vi frågade Daniel om det är något som inte riktigt kommit fram gällande deras nya system.
Plattformen är i grunden byggd för att bidra till hållbar produktion. Den skapar förutsättningar att dela data med leverantörerna för att de kontinuerligt ska kunna förbättra sina produkter och därmed stärka sina varumärken, tillägger Daniel Mühlbach.
Det är uppenbart att den nya satsningen är lite riskabel då företaget i det senaste bokslutet erkänner att försäljningen initialt fått ta en smäll. Planen är ju dock att den nya plattformen, när den nu är på plats, snabbare ska accelerera företaget framåt.
Tiden får förstås utvisa om en gemensam mobilfokuserad plattform med superlätt uppskalning är rätt väg att gå. Hittills i januari rapporterar man dock att försäljningen ökat med 150 procent så plattformen kanske redan börjat göra sitt.