ANNONS

Footway växte med 27 procent: Sålde för nära 400 miljoner

Daniel Mühlbach, vd

"Påverkats negativt av plattformslanseringen".

ANNONS

E-handelsföretaget Footway meddelar idag sina siffror för fjolårets sista kvartal. Försäljningen ökade med över 27 procent och omsättningen landade på 393 miljoner kronor.

2020 var ett strategiskt avgörande år för Footway och efter att ha lanserat vår datadrivna e-handelsplattform i november har vi sprungit in i 2021 med helt nya skor, säger företagets vd Daniel Mühlbach i en kommentar till rapporten.

Försäljningen ska dock ha påverkats negativt av företagets stora utrullning av den nya e-handelsplattformen.

Försäljningen har, enligt förväntan, påverkats initialt negativt av plattformslanseringen, samt innefattar butiken Sportamore endast under de två sista månaderna av kvartalet och året. Nettoomsättningen ska även ses i ljuset av att den svenska skomarknaden under oktober, november och december minskade med dryga 19 procent, 47 procent respektive 44 procent, jämfört med föregående år.

Footway är dock glada över att antal besökare steg med 124 procent och landade på 34 miljoner under det fjärde kvartalet, och antalet nya kunder slutade på 315 000.

"Lagerytan kommer att dubbleras"

E-handlaren går också från ett rött tredje kvartal till ett lönsamt fjärde kvartal där rörelseresultat (EBITA) slutade på 17 miljoner kronor.

Utöver att fortsätta finputsa den nya plattformen så ska även en lagerutbyggnad ligga på bordet.

För att kunna hantera tillväxten framåt har vi beslutat att bygga ut det automatiserade lagret i Eskilstuna under året som kommer. Lagerytan kommer att dubbleras och beräknas ha kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor över tid, meddelar företaget.

LÄS ÄVEN: Footways nya superplattform – genidrag eller ej?

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se