ANNONS

Footway slog 600 miljoner - Sportamore mer än hälften

Daniel Mühlbach är nöjd med tanke på omständigheterna

"Våra butiker uppvisar tillväxt".

ANNONS

Footway rapporterar idag sina siffror för årets andra kvartal. Den totala omsättningen landade på 602,7 miljoner kronor, vilket inte riktigt går att jämföra med i fjol då man nu även inkluderar uppköpet Sportamore.

Sportamore stod för 308,3 miljoner kronor och Footway för 294,4 miljoner. Samma period i fjol så omsatte endast Footway 267 miljoner och Sportamore, för sig, 244 miljoner. Båda ökar alltså sin omsättning men Sportamore ökar mer.

Under Q2 2020 så gjorde den nya konstellationen dock ett minusresultat, om än litet. Rörelseresultatet landar nämligen på -0,4 miljoner. Och trots omsättningsökningar så har bolaget förstås påverkats av pandemin.

Den svenska sko- och klädbranschen har påverkats negativt av pandemin, som i år tappat 34 respektive 18 procent. Motsvarande utveckling syns på de flesta marknaderna i Europa. Mot den bakgrunden är jag nöjd att kunna konstatera att våra butiker uppvisar tillväxt i kvartalet, säger koncernchefen Daniel Mühlbach i samband med siffrorna.

Företaget berättar samtidigt att man nu är mitt uppe i den integration av Sportamore som man tidigare aviserat.

LÄS ÄVEN: Footways plan för Sportamore – stor internationell expansion

Vi är nu mitt i integrationen av Sportamore, där vi skapar en gemensam teknisk plattform som lägger grunden för nästa fas i Footways historia. Styrkan i plattformen är att vi samlar nischade onlinebutiker där både kunder och leverantörer känner sig hemma, och som samtidigt drivs av ett starkt back-end i form av exempelvis logistik och datadriven marknadsföring. Vi lägger fullt fokus på att färdigställa och lansera plattformen innan årets slut, för att från och med nästa år kunna växa snabbare på fler marknader med fler butiker.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se