Footway om rekonstruktionen: “Kontorsskorna byttes mot tofflor”

"Efterfrågan har skiftat snabbt".

I morse stod det klart att e-handlaren Footway ansökt om företagsrekonstruktion. Bolaget som driver 12 nätbutiker ser det som en extraordinär åtgärd och beklagar de negativa effekter som detta kan ha för leverantörer och partners. Företaget har haft problem med likviditeten sedan en tid tillbaka och fajtas bland annat med ett för stort lager.

Historiskt har bolagets styrka legat i datadrivna inköp. Detta visade sig bli en nackdel för bolaget efter pandemin och i den efterföljande lågkonjunktur vi nu upplever, skrev man i morgonens pressmeddelande.

Annons

Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om hur det datadrivna arbetssättet lett bolaget till en ohållbar situation.

Vi använder data, det vill säga statistik, på vilka produkter som borde sälja givet tidigare års försäljning. Under de senaste turbulenta åren har efterfrågan skiftat snabbt. Till exempel byttes kontorsskorna mot tofflor under pandemin. Vi har behövt lyssna mer på marknaden än att använda historisk data, säger företagets vd Daniel Mühlbach till Ehandel.

"Vinterprodukter på sommaren"

Man kämpar också med säsongsprodukter som inte kommit in i tid.

Branschen har generellt de senaste åren haft logistik och produktionsutmaningar. Nu är det bättre men vi lider fortfarande av säsongsprodukter som blivit försenade. Vilket förenklat kan betyda vinterprodukter på sommaren och tvärtom.

Nu meddelar företaget att man återgått till mer traditionella inköp. Vi frågade Daniel Mühlbach mer om vad detta innebär i praktiken.

Varje butik arbetar med sina sortiment och även om data används så sker det med mer överväganden om marknaden just nu. Därtill försöker vi köpa mer och mer i säsong och minska förbeställningar.

Ska ni göra några justeringar kring er datadrivna modell nu?

Vi håller tummarna för att komma till en mer stabil marknad där vi kan använda mer data igen. Även om vi naturligtvis gjort en hel del misstag som vi gärna undviker framåt.

Annons

"Hinner inte sälja tillräckligt"

Förutom att man kämpar med lagersituationen så har man även dragit på sig dubbla logistikkostnader eftersom man håller på att flytta till ett eget lager i Eskilstuna. Planen är att flytten ska vara helt klar i januari nästa år. Vi frågade Daniel Mühlbach om allt går enligt plan gällande lagret.

Ja det löper på bra. Alla returer och inleveranser går till vårt nya lager. Så det gamla lagret minskar löpande.

Vad vill ni uppnå med rekonstruktionen - vad hoppas ni fixa under processen som gör er starkare?

Vi har länge brottats med en tight likviditet på grund av ett stort lager. Men den senaste tidens utmaning i sportsegmentet har varit riktigt utmanande. Så pass att vi tvingas ansöka om rekonstruktion. Vi hinner helt enkelt inte sälja tillräckligt ur lagret för att betala leverantörerna. Under processen kommer vi arbeta med att slutföra flytten vilket har stor påverkan på vårt resultat. Vi kommer även se över en hel del fraktlösningar, till exempel samordning av returfrakter har bra besparingspotential.

Annons