ANNONS

Footway ökade 30% - utskällda Sportamore ska få ny design

Daniel Mühlbach har nu lagt grunden för företagets datadrivna approach

"Personifierar butikernas varumärke".

ANNONS

E-handlaren Footway rapporterar idag sina siffror från årets andra kvartal. Omsättningen växte med nära 32 procent och landade på drygt 388 miljoner kronor.

Rörelseresultatet förbättrades också jämfört med i fjol och ökade från 1,9 till 3,1 miljoner kronor.

Vi är nu igenom en hel cykel med nya säsongsinköp för vår multistore-plattform. Det innebär att vi kommit igång ordentligt operativt och samlat på oss många nya insikter inför den fortsatta utvecklingen, där vi ser stor potential framåt, säger företagets vd Daniel Mühlbach i en kommentar till delårsrapporten.

LÄS ÄVEN: Footways padelsatsning är live: “Padelälskare på 24 marknader”

Footway Groups multistore-plattform består av 8 nischade e-handelsbutiker på 24 marknader i Europa. Under kvartalet så lockade dessa till sig 23 miljoner besökare, vilket var en ökning med 23 procent. Det ska främst vara de nya butikerna som lanserades på plattformen i november förra året som går bra, skor sägs fortsatt vara en tuff kategori i pandemin.

Skokategorier avsedda för fest och kontorsarbete har minskat med upp till 70 procent, samtidigt som vissa outdoor-kategorier har ökat med upp till 300 procent. Vår försäljning har tydligt påverkats av denna marknadsutveckling, vilket i sin tur påverkar lagerbindningen negativt, skriver Daniel Mühlbach i delårsrapporten.

Enligt Daniel Mühlbach har man dock lagt grunden för företagets nya datadrivna approach.

Det andra kvartalet har varit utmanande i form av fortsatta pandemieffekter på både marknaden och till viss del vårt eget optimeringsarbete, men vi har samtidigt lagt grunden för vår datadrivna approach och prioriterar på lång sikt, vilket reflekteras i våra nya finansiella mål, säger Daniel Mühlbach.

LÄS ÄVEN: Kunderna rasar mot Sportamores nya sajt: ”Fullständig katastrof”

Och för de som ogillade Sportamores nya sajt och utseende så meddelar företaget att en ny design är på gång.

Vidare har vi tagit nästa steg i utvecklingen av Caliroots genom att lansera en uppdaterad designprofil med varumärkesbyggande innehåll på alla 24 marknader. Sportamore är näst på tur, där arbetet med den nya designen är igång med full fart. Dessa projekt går i linje med vår strategi där vi personifierar butikernas varumärke med deras innehåll utan att kompromissa med plattformens gemensamma backendfunktionalitet, säger Daniel Mühlbach.

LÄS ÄVEN: Nya Sportamore till 19 marknader: ”En del barnsjukdomar”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se