E-handelsbolaget Footway redovisar en nettoomsättningen på 240 miljoner kronor under årets andra kvartal. En minskning med 15 procent jämfört med 283 miljoner under samma period i fjol. Ett tapp som till stor del ska bero på en negativ utveckling på den nordiska marknaden.
LÄS ÄVEN: Footways försäljning faller – men e-handlaren växer utanför Norden
Försäljningstillväxten utanför Norden ökade däremot med 14 procent, med en nettoomsättning på 61,7 miljoner. Samtidigt kan man visa upp ett positivt rörelseresultat (EBITA) på 1,6 miljoner under kvartalet. Att jämföra med -26,6 miljoner i fjol.
Men det är fortsatt tufft läge för e-handlaren.
Till följd av den utmanande marknaden och den ökande lagerbindningen under hela 2022 har lett till har lett till en ansträngd likviditet under första halvåret 2023. En konsekvens av detta är minskade leverantörskrediter. Styrelsen har därför beslutat att stärka balansräkningen och likviditeten, heter det i rapporten.
Nyemission på 100 miljoner
Som en del av lösningen har bolaget minskat lagerbindningen med 128 miljoner under första halvåret. Ett arbete som kommer fortsätta under resten av 2023.
För att stärka bolagets finansiella ställning förbereds även en nyemission om cirka 100 miljoner kronor.
Trots marknadens utmaningar förblir vi optimistiska och proaktiva. Vårt fokus ligger på att stärka bolaget, vilket vi gör genom att minska lagerbindning och planera en nyemission - vilken redan har fått stöd från våra större ägare, säger Footways vd, Daniel Mühlbach.
Inga formella beslut har fattats men målsättningen är att färdigställa nyemissionen under det tredje kvartalet.