Footmall lanserades i början av 2013, och förutom att man under sommaren 2014 tog klivet in i Norge, finns man idag även i Danmark, Storbritannien, Tyskland och Österrike. Konceptet bygger på att förenkla köpprocessen för konsumenter som söker efter skor och Footmall beskriver sig mer som en onlinegalleria än en prisjämförelsesajt.
Målsättningen är att bli en världsledande söktjänst och marknadsplats för skor och nu får man lite draghjälp i satsningen efter att ha blivit utvalda att delta i höstens omgång av STING Accelerate. Ett acceleratorprogram för digitala start-ups som affärsinkubatorn STING står bakom
– Genom deltagande i programmet och med kontor på SUP46 i Stockholm har vi nu rätt förutsättningar för att fortsätta förbättra den tjänst som dagligen underlättar för konsumenter att köpa skor via nätet, säger Joacim Gustafsson, VD på Footmall.
Lösning för fysiska butiker
Footmall är ett av åtta bolag som valts ut och får därmed en investering på 300 000 kronor från Propel Capital II. Man kommer även att flytta in i STINGs lokaler på SUP46 på Regeringsgatan i Stockholm där man kommer att få hjälp av erfarna internetcoacher med spetskompetens inom bolagsbyggande och affärsutveckling.
Redan under hösten kommer Footmall bland annat att satsa på att integrera en lösning som ger fysiska butiker möjligheten att visa sina produkter på Footmall. Det då man sett att flera besökare också vill kunna se skor från lokala butiker i närheten.
– Detta ligger helt i linje med den helhetslösning vi vill erbjuda. Footmall blir lösningen för fysiska butiker som vill synas online utan att behöva underhålla en egen webbutik. På så sätt slipper butiken hantera exempelvis tids- och kostnadskrävande returer, säger Emil Svensson, produktansvarig på Footmall.