ANNONS

Foodoras satsning - ska leverera nästa generations e-handel

Hans Skruvfors, vd på Foodora, berättar om bolagets nya giv

Blixtsnabba samma dag-leveranser från detaljhandeln.

ANNONS

Foodora breddar verksamheten och rullar nu ut en leveranstjänst även för detaljhandeln. Nu ska kunderna kunna beställa varor direkt från butik och få hem dem till dörren på en halvtimme.

Vi lanserar den tredje generationens handel. Vi kallar den Q-handel, alltså Quick Commerce. Första generationen var att gå till butik. Den andra var den traditionella e-handeln där man har något jättelager utanför storstäderna och där det tar en till sju dagar för folk att få varorna. I den tredje generationen levererar vi hem varor från butikerna inne i städerna på 30 minuter. Det innebär att butikerna i sig, utöver sin vanliga verksamhet, också kan fungera som ett litet lager, berättar Hans Skruvfors, vd för Foodora, för Ehandel.

Vilka typer av butiker tänker ni ska ansluta sig till detta?

Vi är öppna för alla möjligheter just nu. Det kan vara pocketshoppen med böcker, olika florister har anslutit sig. Vi har fyra ICA-butiker på ingång, tillsammans med ett 20 eller 30-tal 7-Eleven och lika många Hemmakväll. Vi har också precis lanserat leveranser från sju Buttericks-butiker, så vill man ha sin lösmustasch hem på 30 minuter så fixar vi det. Vi har även Hard Rock Cafés shop och några Cirkle K. Vi ser inga begränsningar just nu, sen kommer det ge sig när vi ser vad kunderna vill ha.

"Kommer krävas nyanställningar"

Tjänsten kommer att dyka upp på flera platser i landet och priset för de snabba hemleveranserna är ungefär detsamma som kunderna redan är vana vid i den traditionella e-handeln.

Vi finns i dag aktiva i 29 svenska städer, men börjar den stora utrullningen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men redan nu kommer vi att rulla ut från olika butiker även i städer som Växjö, Östersund och Kristianstad. Kunderna kommer i snitt att betala samma pris för varorna som i butik och leveranserna kommer i snitt att kosta 39 kronor om de beställer varor för minst 120 kronor.

Kommer ni att klara det här med befintliga bud, eller kommer det att krävas nyanställningar?

Det kommer att krävas en del nyanställningar. En del absorberas av befintlig arbetsstyrka, men vi har också anställt över 700 sedan mars och det har bara varit för att möta den högst väsentliga ökningen vi sett här under coronatider.

Amazon har aviserat för flertalet e-handlare att de är på väg hit. Är det en aktör ni samtalar med gällande er nya hemleveranser?

Det är inget jag kan kommentera. Men vi tittar på flera olika vägar och det finns ju fler aktörer också, säger Hans Skruvfors.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap