Last mile-aktören Movebybike gick i dag ut med att man avslutar samarbetet med Foodora. Inget uppseendeväckande förfarande för ett noterat bolag. Det var däremot det faktum att man i samma veva riktade hård kritik mot plattformen.
Movebybike menade att det fanns flera brister i budens arbetsmiljö och dessutom var samarbetet inte lönsamt nog. Nu svarar Foodora på kritiken.
De menar att delvis beror på en prishöjning från Movebybikes sida, som lett fram till att parterna inte kommit överens.
Vi valde att i förra veckan avsluta samarbetet med Movebybike. Beslutet grundade sig i bland annat att bolaget föreslog en prisökning som vi tackade nej till, då våra anställda bud går före, säger Daniel Gustafsson Raba, logistikchef för Foodora, till Ehandel.
Men inte bara det, man slår även tillbaka och säger att kvaliteten från leverantören försämrats.
Vi schemalägger samtliga våra 6 000 anställda bud. Det gör även Movebybike. Men behovet av deras bolag har minskat, då deras kvalitet försämrats och vi redan har en stark flotta med våra egna bud.
"Håller inte med"
Vad gäller bristande arbetskläder för buden, som var en del i den kritik Movebybike riktade mot Foodora, svarar man så här:
Vi håller inte med om kritiken angående arbetskläder, då vi tillsammans med fackförbundet Transportarbetareförbundet, löpande arbetar med att optimera kläder, utrustning samt arbetsmiljö, säger Daniel Gustafsson Raba.
När vi frågar Movebybikes vd, Lisette Hellström, kring uppgifterna om prishöjning, och Foodoras anmärkningar på deras kvalitet, får vi följande svar.
Det stämmer att vi efterfrågat en prisökning, det var ett av många kriterier för fortsatt samarbete. Ett sunt partnerskap bygger på möjlighet till lönsamhet för båda. Att kritisera vår kvalitet känns lågt, men jag är glad för deras skull om de kan få bättre kvalitet utan oss, säger hon till Ehandel.
LÄS ÄVEN: De sågar Foodora - och avbryter samarbetet: "Betydande brister"