ANNONS

Foodora är med kollektivavtal: "Vi är stolta, men inte nöjda"

"Viktigt med en bra förståelse för vår affär".

ANNONS

Sedan februari förra året har Foodora och Svenska Transportarbetareförbundet suttit i förhandlingar för ett kollektivavtal. Nu har parterna nått en överenskommelse och från och med första april i år kommer drygt 2000 Foodorabud att få reglerade anställningsvillkor.

LÄS ÄVEN: Chaufförer riskerar utsättas för hot och våld – granskningen fortsätter

Det har varit Foodoras absoluta ambition att komma i mål med förhandlingarna. Vårt främsta fokus har varit på våra anställda bud och samtidigt värna om de restauranger och butiker som är anslutna till oss, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd för Foodora Sverige, i ett pressmeddelande.

Kollektivavtalet omfattar företagets verksamhet, inklusive cykel- och mopedbud. Transportarbetareförbundet kämpade länge för att det även skulle gälla Foodoras bilchaufförer, vilket man till slut lyckades med.

Bilbuden som är anställda av Foodora omfattas av avtalet och det var ett krav från oss, säger Martin Hörner Kloo, kommunikatör på Transport, till Di Digital.

Vi är stolta, men inte nöjda med avtalet.

Enligt en Foodoraanställd som Di Digital har varit i kontakt med är en stor del av Foodoras bildbud anställda via Hungry Delivery. Dessa kommer alltså inte att ingå i kollektivavtalet.

Det här omfattar inte hela flottan. De flesta av Foodoras bilbud är anställda via Hungry Delivery, och de har ännu inget avtal. Dessa förare representerar mer än 30 procent av Foodoras bud, säger personen som vill förbli anonym.

De förändringar som kommer i samband med det nya avtalet är bland annat höjda löner och ersättningar för bud under vissa tider, årliga löneökningar, ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder samt pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal. Rutiner och riktlinjer gällande hur parterna ska arbeta för cykel- och mopedbudens bästa arbetsmiljö ska också uppdateras.

Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch, säger Hans Skruvfors.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se