AI är hett igen efter att ha legat lite i dvala i ett par år. Inte minst har chatt-AI:t ChatGPT, som nyligen rullades ut globalt, bidragit till att skapa ny yra kring kontorsbaserade automtiserings-lösningar.
Nu hakar Foodora på AI-trenden och bemannar sina kontor med digitala assistenter, enligt ett pressmeddelande.
Syftet är att avlasta q-handelsbolagets anställda och öka tillgängligheten för foodoras kunder, skriver last mile-bolaget.
Det rör sig om en AI-assistent från det svenska techföretaget Zimply. AI:t automatiserar bland annat fakturahantering, beställningar och datainsamling.
Med avlastning från Zimplys AI-assistenter kommer våra anställda att kunna fokusera och lägga all sin tid på att skapa ännu större värde för våra kunder och partners, kommenterar Jonathan Hegbrant, finansdirektör på Foodora Sverige.
"Ökar tillgängligheten"
Assistenterna ska bland annat ta över administrativa uppgifter som tidigare har utförts på kvällar och helger, enligt Foodora.
Vi ökar tillgängligheten under de mer otillgängliga tiderna och tar hjälp av tekniska lösningar för de mer monotona arbetsuppgifterna. En AI-assistent har kapacitet att arbeta dygnet runt och året om. Därför kan en automationslösning assistera och avlasta befintliga team, kommenterar Fred Alpsten, vd på Zimply.
Zimply grundades år 2018 och har kunder som Acne Studios, Entercard, Futur Pension, Samhällsbyggnadsbolaget (SBB), Dina Försäkringar och Wise Professionals.