Internet har gjort det mycket enklare att slösa bort sin tid på jobbet. I och med e-handelns intåg har man även kunnat börja shoppa på arbetstid.
Enligt en ny undersökning ska 44 procent av svenskarna ha e-handlat privata saker på arbetstid. Männen är tydligen bäst på detta, nästan hälften av de tillfrågade, medan en tredjedel av kvinnorna erkände nätshoppande på jobbet.
- Från tretiden syns det att folk börjar tröttna på jobbet för då ökar vår försäljning rejält – vilket håller i sig fram till kvällen då köpen hemifrån tar över, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.
När det kommer till att endast fönstershoppa på nätet, det vill säga slösurfa på e-handelssidor, erkände 58 procent att de hade gjort det. Det är även ett relativt vanligt fenomen då 20 procent av de tillfrågade gör det flera gånger i månaden.
Denna undersökning kommer förmodligen inte som en chock för de flesta och visst är det bra att folk vänder till e-handeln när det blir tråkigt på jobb?
Källa: Press