ANNONS

Följer spelvärlden: Nike och Adidas ger sig in i Metaverse

Sportjättarna satsar på virtuella kläder.

ANNONS

Metaverse brukar beskrivas som framtidens internet och sociala medier – där vi kommer att interagera med digitala kopior eller varianter av oss själva. Avatarerna blir sedan en del av en virtuell och simulerad parallell värld till den fysiska världen.

I dag interagerar vi via skärmar, men i Metaverse kommer vi, genom exempelvis VR-glasögon kunna interagera direkt med varandra i 3D-miljöer. I Metaverse väntas man virtuellt och avatarbaserat kunna göra allt från att shoppa till att umgås med kompisar, träna och gå på konserter.

I Metaverse-konceptet ingår även AR , förkortning för ”augmented reality” eller ”förstärkt verklighet”. I det fallet handlar det i stället om animeringar eller bilder som integreras i den fysiska världen.

Spelvärlden tidigt ute

Metaverse-koncept förekommer dock än så länge främst i spelvärlden med World of Warcraft och Fortnite som tydliga exempel. I spelen så använder man sig också av en avatar som kan interagera med andra avatarer, som tillsammans till exempel utför uppdrag tillsammans i den virtuella spelvärlden. Det är även möjligt att köpa exempelvis digitala vapen och kläder direkt i spelen.

Begreppet blev känt för den bredare allmänheten när Facebook i höstas bytte namn till Meta för att leda den globala Metaverse-utvecklingen. Meta vill bland annat utveckla sociala mediemiljöer i 3D.

Nike satsar pĂĄ virtuella skor

Och nu ger sig även Nike och Adidas in i Metaverse-världen. Nike meddelade i veckan att man köpt skobolaget RTFKT som skapar och säljer virtuella skor. I februari sålde RTFKT exempelvis virtuella digitala skor för 3,1 miljoner dollar, motsvarande 28,3 miljoner kronor, rapporterar Di Digital. Affären slutfördes på blott 6 minuter.

Även Gucci har sedan tidigare samarbetet med avatarbaserade datorspelet Roblox där en Gucci-väska kan kosta motsvarande 40 000 kronor.

De senaste veckorna har även Adidas gett sig in i Metaverse-segmentet. Nu kan Adidas-kunder köpa digitala ”nycklar” som ger tillgång till exklusiva lanseringar av både fysiska och virtuella kläder från märket.

Adidas säljer digitala poletter

En virtuell tillgång kallas för en NFT, eller ”non-fungible token”. Det är en helt unik digital tillgång som kan köpas och inte ersättas med någon annan tillgång. Det kan liknas vid exempelvis äkta tavlor som hänger på konstmuseum av kända konstnärer. Ett originalkonstverk kan aldrig ersättas av ett annat verk. Och nu gäller samma premisser även i den digitala världen – när det kommer till NFT:er som kan köpas och säljas för åtskilliga miljoner.

En digital Adidas-”nyckel” eller ”polett” kostar 0,2 ether. Det motsvarar runt 800 dollar eller drygt 7 000 kronor. Ether är en kryptotillgång som är knuten till digitala valutan Ethereums blockkedja, ett slags kontrollsystem för digitala transaktioner.

I veckan släppte Adidias sin första Metaverse-relaterade fysiska kollektion i form av en overall som pryds av en polett-kod, rapporterar The Verge.

David Gustavsson
david@ehandel.se