ANNONS

Flying Tiger ger upp: "Har minskat personalen till ett minimum"

Martin Sörenhag, Nordenchef på Flying Tiger Copenhagen
Foto: LinkedIn

"Vågar inte riskera".

ANNONS

Pryljätten Flying Tiger Copenhagen lanserade en egen e-handel i början av 2020, och i slutet av maj kom även en svensk sajt till världen. Men istället för att fortsätta satsa på företagets närvaro i Sverige, gör bolaget nu motsatsen.

LÄS ÄVEN: Danska pryljätten intar Sverige med egen nätbutik

Vi har gjort allt vi kan. Vi har minskat personalen till ett minimum, men det går inte att bedriva en verksamhet utan kunder, säger Nordenchefen Martin Sörenhag till Eskilstuna Kuriren.

Kedjan lägger inte ner sin verksamhet i Sverige, men i två av de städer där bolaget huserat tvingas man att ge upp. Mer exakt stänger en butik i Eskilstuna och två i Kalmar dörrarna för gott.

Anledningen är coronaviruspandemin som bidragit till ett halverat kundflöde till butikerna.

Coronapandemin har varit tuff att hantera och till slut blev omsättningen för låg för att driva runt den. Vi vet inte om försäljningen kommer att springa upp till normala siffror i höst, eller om det ens blir någon julhandel, och vi vågar inte chansa, säger Martin Sörenhag och tillägger:

Kalmar är mindre än de största städerna. Vi var offensiva när vi öppnade i Giraffen igen men sedan pandemin kom, för cirka ett år sedan, har det blivit för tufft för att driva butiken. Det finns inga garantier framåt heller på att allt ska återgå till det normala. Så när ett av fastighetsavtalen löper ut vågar vi inte riskera någonting.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap