Vaccineringen går framåt och pandemin är förhoppningsvis på väg att klinga av. Innebär det slutet för e-handelsboomen när fler väljer att handla i butik igen? Nej, inte om man frågar e-handlarna själva.
Det är precis vad prisjämförelsetjänsten Pricerunner har gjort. Enligt en undersökning som företaget gjorde bland svenska e-handelsföretag i april, ser de mer positivt på framtiden än någonsin förr. Framtidstron har ökat från 72,6 till 73,9 i Pricerunners E-handlarindex, vilket är den högsta siffran som uppmätts hittills.
Någon oro syns inte bland svenska e-handlare trots att samhället nu sakta öppnar upp och konsumenter i större utsträckning återgår till fysiska butiker. Förra årets rekordhöga vinster och tillväxt, till stor del på grund av Coronaeffekten, är långt ifrån att klinga av. E-handelsbranschen mår riktigt bra och laddar om för ytterligare ett kanonår, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, i en kommentar till undersökningen.
Företaget rapporterar att många e-handlare förväntar sig att 2021 ska slå 2020 försäljningsmässigt, även om förra året också innebar en stark ökning.
En majoritet av e-handlarna väljer därför att investera förra årets vinster i produktutveckling och att utöka organisationen.
Det senaste E-handlarindex baseras på en undersökning som Yougov genomfört bland Pricerunners cirka 6 000 anslutna e-handlare under perioden 7 till 18 april. Undersökningen visade bland annat att 70 procent av alla svenska e-handlare gick med vinst förra året och att nästan en av tio planerar att höja priserna på sina produkter. 26 procent räknar med att anställa ny personal under 2021.