Efter att ha experimenterat med mobil handel i flera år satte McDonald’s nyligen ner foten och deklarerade att de skulle öppna upp för kunderna att handla burgaren via mobilen. Nu tar den nyblivna e-handlaren nästa steg i den tekniska utvecklingen.
I Australien har McDonald’s nu skapat ett alldeles eget Snapchat-filter, där appens användare ska kunna skicka in en video och ansöka om jobb i någon av företagets restauranger - ett fenomen som fyndigt nog fått namnet Snaplications”.
Chefen lärde sig av dottern
Enligt Digital Trends, som uppmärksammat nyheten, ska nyanställningar inte enbart baseras på den sökandes “Snaplication” - den som skickar in en tillräckligt bra film skickas vidare till företagets vanliga olineportal där man kan fylla i en traditionell jobbansökan.
- Vi tror att detta faktiskt är en ny värld. Snaplications ger användarna möjligheten att ansöka om ett jobb genom att skicka en tio-sekunders snap. Vi är den största arbetsgivaren i landet för ungdomar, så vi försöker hålla utkik efter nya och innovativa sätt att rekrytera medarbetare, säger McDonald’s Australienchef Shaun Ruming, som själv nyligen lärt sig om Snapchat av sin 13-åriga dotter.
Härom veckan kunde vi konstatera att få svenska e-handlare har löst biljett till Snapchat-tåget, så ifall McDonald’s svenska gren snappar upp den nya trenden återstår att se.
LÄS MER: E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat