ANNONS

Flipkart gör det möjligt att söka med hjälp av bilder

Flipkart gör det möjligt att söka med hjälp av bilder

En av Indiens största e-handlare har lagt till en sökfunktion som matchar klädesplagg efter bilder i mobilen.

ANNONS

Ibland kan det vara svårt att beskriva vad det är man är ute efter. Tur då att en bild säger mer än tusen ord. Något som den indiska e-handlaren Flipkart tagit fasta på och nyligen lanserade man ett nytt sätt att söka efter produkter i sin mobil-app.

Något som ger kunderna möjligheten att ladda upp en bild på något de gillar och sedan sköter appen resten och letar upp produkter som liknar det kunden är ute efter.

Rakuten och Rocket

Den nya funktionen har Flipkart tagit fram tillsammans med ViSenze. Ett Singaporianskt företag som låg bakom en liknande funktion på Rakuten Taiwans sociala e-handelsplattform O´Share för två år sedan.

ViSenze har sedan dess inlett liknande samarbeten med Rocket Internets modesajt Zalora, samt det sociala nätverket Clozette. Något som gett ringar på vattnet och under förra året tog man in 3,5 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Rakuten Ventures.

– Våra partnerskap med Rakuten Taiwan och Zalora har naturligtvis hjälpt oss att generera fler leads som resulterat i ytterligare klienter. Som till exempel modemarknadsplatsen Reebonz och inredningsföretaget Goodrich Global, säger Oliver Tan, en av grundarna och VD för ViSenze.

 

Källa: Tech in Asia

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap