ANNONS

Flera problem med betalväggar - här är vår plan

Ehandels chefredaktör Johanna Allhorn berättar om vår nya redaktionella satsning

Premiär för Redaktörsbrevet!

ANNONS

“Vi måste våga ta betalt för vår journalistik”. Meningen har gått som ett mantra genom landets medieföretag de senaste åren. Men även om ansatsen är fullt rimlig - ingenting är gratis här i livet - så har betalningsviljan överlag visat sig vara ganska låg. Med tanke på hur många nyhetssajter som om och om igen lockar med tillfälliga gratisprenumerationer, verkar metoden att sätta upp betalväggar helt enkelt fungera sådär.

Ett problem är att många sajter har ungefär samma nyhetsmaterial. Ett annat är att de artiklar som redaktionerna lägger ner mest arbete på, till exempel granskningar och längre reportage, inte alltid utgör det innehåll som flest vill ta del av.

Intresset större än någonsin

Vi på Ehandel vill att så många som möjligt ska kunna läsa våra nyheter. Vi vill att våra artiklar ska kunna spridas till alla som är intresserade, utan förbehåll. Vi vill inte gömma det vi är allra mest stolta över bakom en vägg. Ett alternativ är förstås att låta de bästa artiklarna vara öppna och istället låsa in snaskigt skvaller och klickvänliga listor. Men det känns lite under vår värdighet, ärligt talat.

Samtidigt behöver förstås även vi få in pengar och bygga ett lönsamt bolag. Men just nu tror vi inte att betalväggar är den rätta vägen framåt. Det senaste året har vi sett vår trafik mångdubblas. Intresset för e-handel är större än någonsin. Det är alltså ett ypperligt tillfälle att satsa på annonsering. Till skillnad från vissa andra tror vi inte att annonsaffären är död - företag vill ju marknadsföra sig till den milda grad att något så analogt som busshållplatser fortfarande drar kampanjer även från e-handlare vars omsättning rusar.

Så nyheterna på Ehandel kommer att fortsätta vara gratis. Men i tillägg till det lanserar vi nu en helt ny tjänst, som vi hoppas ska dra in en slant (som sagt, inget är ju gratis). Det handlar om Redaktörsbrevet, som är en prenumeration med ett utskick i veckan. Brevet kommer att ta upp allt det där som inte ryms i nyheterna, det som döljer sig bakom rubrikerna. Vad är det som händer i e-handeln egentligen? Vilka trender finns där ute? Vad är det som ingen pratar om trots att de kanske borde? Det blir analyser och insikter varvat med åsikter och fördjupningar. Kort sagt, sådant som vi på redaktionen tycker är läsvärt men inte just nyheter.

Var med från starten

Redaktörsbrevet är skrivet av redaktionens medarbetare och det är exklusivt för dig som prenumererar. Det första utskicket går ut nu på fredag, den 12 februari. Priset är 39 kronor i månaden och brevets innehåll kommer inte att publiceras någon annanstans.

Vi hoppas att du blir lika nöjd med brevet som vi är och att du vill vara med och bidra till att vår nyhetsbevakning kan fortsätta vara lika öppen som den är i dag. Tillsammans formar vi framtidens handel och förhoppningsvis även framtidens medieaffär.


Så teckna din prenumeration redan i dag - annars vet du vad som kan vänta i morgon.

Med hopp om trevlig läsning!

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap