Undersökningarna genomfördes i november 2011 respektive maj 2012. Den första undersökningen besvarades av 550 företagare, den andra av 1 230 företagare och visar på en uppåtgående trend.
För ett halvår sedan uppgav 14,9 procent av de tillfrågade småföretagarna att de bedriver handel på nätet. Nu är den siffran uppe i 17,1 procent. Dessutom uppger 8,4 procent att de överväger att skaffa en nätbutik.
En av fyra småföretagare
Det innebär att en fjärdedel av landets småföretagare antingen har börjat eller funderar på att börja med e-handel. Översatt i antal innebär det att drygt 100 000 företag på något sätt är involverade i den svenska handeln på internet.
– Det här är en fantastiskt intressant utveckling, som dels visar att det finns massor av bra affärsidéer att omsätta i praktiken, dels att det numera är väldigt enkelt för vem som helst att komma igång med försäljning på nätet, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.
Näthandeln fortsätter att öka
Den så kallade e-barometern från Posten, Svensk Distanshandel och HUI Research visade i våras att den svenska e-handeln beräknas omsätta drygt 31 miljarder kronor i år. För fyra år sedan var omsättningen 22 miljarder. Under samma period har näthandelns andel av den totala detaljhandeln ökat från 4,2 till 5,5 procent.
De mindre handlarna följer alltså med ut i e-handeln även om långt ifrån alla är med på tåget. Vismas siffror på 100 000 butiker som skulle vara involverade i näthandeln låter dock högt men det är givetvis kul att fler små butiker hittar ut på nätet.
Källa: press