Det Uppsalabaserade bilstylingföretaget SC Styling frångick sitt klassiska upplägg under årets rea-fest. Istället för mer traditionella Black Friday och Cyber Monday, valde man att att köra kampanjer under hela Black Week.
Resultatet visar också varför ett stort antal handlare gått över helt till det upplägget de senaste åren. Man tog emot fler lagda order och slog till och med rekordåret 2022 med god marginal.
Det känns riktigt bra faktiskt. Vi jobbar hårt med att vara det givna alternativet inom bilstyling, så det är roligt när det också visar sig på pappret. Man får det svart på vitt liksom, säger Karl Östlund, vd för SC Styling, i en kommentar.
Ordertrycket blev dessutom lättare att hantera för bolaget. Istället för flaskhalsar hos lager och kundtjänst, när allt kom på samma gång, så fick man ett bättre och jämnare flöde.
Vi lyckades faktiskt riktigt bra med att balansera rabatter och shoppingglädje i år, säger Daniel Björck, marknadsansvarig.
Lät inte rabatterna skena
Att rea ut varor för glatta livet är dock inte det lättaste i dessa tider, där marginalerna blivit mindre och mindre för branschen. Därför gjordes noggranna utvärderingar av kampanjerna.
I det här ekonomiska läget gäller det att ha tungan rätt i mun så att man inte låter rabatterna skena i väg, säger Daniel Björck.
Allt som allt verkar man dock ha gått i mål på ett bra sätt.
SC Styling, som står för Scandinavian Car Styling, omsatte 66,2 miljoner kronor under 2022 och gjorde då även en vinst på drygt en miljon.